دور جدید همکاریهای «سوریه» – «روسیه»

  • انتشار: ۱۹ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 1818

منابع لبنانی خبر دادند که بشار اسد رئیس جموری سوریه، برای بررسی «طرح روسیه و ایران» برای حل بحران کشورش، بزودی به مسکو سفر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افکار نیوز، منابع مطلع به روزنامه «السفیر» لبنان خبر دادند که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، بزودی و پس از تعطیلات سال نو میلادی به روسیه سفر می‌کند.

این منابع مطلع افزودند که این سفر پس از عید سال نو میلادی و پس از تعطیلات آن، انجام خواهد شد و بشار اسد در سفر به مسکو، طرحی را برای حل بحران کشورش بررسی خواهد کرد که به گفته السفیر، کار مشترک مسکو و تهران است.

در صورتی که این سفر انجام شود، اولین سفر بشار اسد به خارج از روسیه از زمان آغاز بحران در این کشور از سال ۲۰۱۱ است.

طرح جدید: معاذ الخطیب نخست‌وزیر موقت + اصلاح قانون اساسی

به نوشته السفیر، این طرح شامل این است که رئیس جمهوری سوریه اعلام خواهد کرد که از برخی اختیارات خود چشم‌پوشی می‌کند و سپس موافقت خود با برگزاری گفت‌وگو در مسکو سپس در دمشق را اعلام خواهد کرد.

بر اساس این طرح، افراد معارضی که مقبول دمشق هستند و در گفت‌وگوها شرکت خواهند کرد، «معاذ الخطیب» (رئیس سابق ائتلاف معارضان خارج‌نشین سوریه)، «حسن عبدالعظیم» (معارض داخلی) حزبش و «قدری جمیل» (معارض داخلی، معاون سابق نخست‌وزیر، دبیر حزب «اراده مردمی») و ۱۲ حزب کُرد و چند حزب و جریان دیگر هستند که ارتباطی با داعش ندارند.

این منابع همچنین گفتند که گفت‌وگوها شامل گفت‌وگو با گروهک «جبهة النصره» نمی‌شود و طرح شامل تشکیل دولت (جدید) در آوریل آینده (فروردین) به ریاست «معاذ الخطیب» است که بیشتر وزرای آن از معارضان خواهند شد اما این امر منوط به اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن مقدمات برای انتخابات پارلمان جدید است بدین شرط که وزارت دفاع برای بشار اسد محفوظ باشد و این همان نکته‌ای است که روس‌ها بر آن تأکید می‌کنند.

همچنین بر اساس این طرح، سه نهاد امنیتی، یعنی (نیروی) هوایی، امنیت نظامی و نهاد امنیت داخلی کشور، برای بشار اسد محفوظ است و مانعی نیست که وزیر کشور جدید از معارضان باشد.

این منابع همچنین گفتند که طرح مذکور، شامل بازگرداندن برخی افسران (جدا شده و) پیوسته به (گروهک) ارتش آزاد، خواهد شد که در این میان نام «مناف طلاس» برای وزارت دفاع مطرح شده است.

ولید معلم: ایران از گفت‌وگوها حمایت می‌کند

روز گذشته ولید المعلم وزیر خارجه سوریه که به همراه «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق به ایران آمده است، در پایان نشست سه‌جانبه با حضور محمد جواد ظریف همتای ایران خود، اعلام کرد که دمشق با روسیه و ایران تلاش می‌کند که راهکاری سیاسی برای بحران سوریه بیابد.

معلم گفت: این راهکار بر اساس گفت‌وگو میان سوری‌هاست بدون دخالت خارجی. او گفت که ایران از گفت‌وگوهای سوری-سوری برای حل بحران حمایت می‌کند؛ سخنی که ظریف نیز آن را تأیید کرد و گفت که ایران به دور از دخالت خطرناک بیگانگان از گفت‌وگوی داخلی و سوری-سوری حمایت می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟