آزادی و تقلیل حبس ده ها زندانی قندهار بدلیل کمبود فضا و فرمان ۶۴ رئیس جمهور

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 25978

ده ها زندانی زندان قندهار بدلیل کمبود فضا و بر اساس فرمان شماره ٦٤ رئيس جمهور که به مناسبت هشت ثور -سالگرد پیروزی مجاهدین- صادر شده بود مشمول بخشش و یا تخفیف مجازات قرار گرفتند.

در مراسمی که به این مناسبت دیروز برگزار شده بود، شماری از مسؤلان محلی از جمله حاجى آغالالى دستگيرى، معاون امور اجتماعى مقام ولايت و عبدالرحمان کوشان رئيس څارنوالى استيناف شرکت کرده بودند.

موصوف گفت که بربنياد حکم رئيس جمهور، ٣٥ زندانی از جمله یک زن آزاد و مدت حبس ٧١ تن ديگر از جمله چهار زن کاهش یافت.

وی گفت که این تعداد زندانی به ارتکاب مرتکب جرایم مختلف و نظر به جرم شان محکوم به حبس گردیده اند و بخشی از حبس خود را سپری کرده اند.

رئیس څارنوالى استيناف کندهار به زندانیان آزاد شده گفت که بايد از زندانى بودن شان پند گرفته باشند، بعد ازاين قانون را نقض نکنند و حقوق مردم را زیرپا نگذارند.

کوشان درپاسخ به نگرانی شماری از زندانیان از تاخیر در رسیدگی به دوسیه های شان گفت که ممکن است در گذشته این چنین مشکلاتی وجود داشته است اما در حال حاضر تاحدى زيادی به آن رسیدگی شده است و تمام روند توسط نهادهای مربوط نظارت می شود.

حاجى آغالالى معاون اموراجتماعى ولايت کندهار نیز از زندانيان آزاد شده خواست تا بار ديگر مرتکب جرم نشوند.

وی گفت که ساختمان کنونى زندان کندهار گنجايش نگهداشت تعداد زیاد زندانی را ندارد و نیاز است ادارۀ مرکزى در زمینه ساخت زندان جدید اقدام کند.

لالی در عین حال خاطر نشان کرد که ادارۀ ولايتى به هيچ کسی اجازه نمى دهد تا درجريان تحقيقات پيرامون دوسيه متهمان دخالت کند.

دستگيرى به مسؤلان زندان وعده سپرد تا برای حل مشکلات این زندان با مسؤلان مربوط صحبت کند.

عبدالصمد يکتن از زندانيان گفت که حدود يک سال حبس را سپری کرده است و اکنون که آزاد شده است تلاش خواهد کرد که همانند یک انسان خوب در اجتماع زندگی کند و مرتکب جرم نشود.

درزندان کندهار، ١٩١٥ زندانی از جمله ٢٧ زندانی زن نگهداری می شوند اما به گفته مسؤلان محلی این زندان گنجایش نگهداری ٩٠٠ تن را دارد.

این زندان که درسال ١٣٥٥ خورشيدى در زمان زمام دارى سردار محمد داوودخان ساخته شده است در سمت غرب شهرکندهار درمنطقۀ سرپوزه درامتداد شاهراى کندهار- هرات قرار دارد.

مسؤلان زندان می گویند که مسئله کوچک بودن زندان و شمار زیاد زندانیان را با مقام های دولت در مرکز کشور مطرح کرده اند و از آنها خواسته اند به این مشکل رسیدگی کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟