ده بزرگترین شکست های سازمان سیا CIA

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 28003

جاسوس از (لانگلی) Langley ، از همتایان خود، که در کشورهای دیگر بودباش(اقامت) داشتند، چندان تفاوت نداشت. آنها موفقیت های واقعی خود را هیچوخت افشا نساختند. ضرب المثل است، اشتباهات را کسانی مرتکب نمی شود، که هیچ کاری را انجام نمی دهد. بنابر این هیچ چیزی تعجب اور وجود ندارد که سازمان اطلاعاتی آمریکا در قدم اول سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا توجه را بخود جلب مینمائید، به ویژه وختی که در یک رسوائی درگیر شود و دخالت نماید. باید گفته شود که سازمان سیا نه یک سازمان چندان بزرگ است و نه هم از نگاه مالی پولی زیادی دارد بلکه وظیفه آن تضمین امنیت آمریکا است.

به عنوان مثال، آژانس امنیت ملی (NSA)- وظیفه آن ردیایی ارتباطات در سراسر جهان است. تعداد کارمندانش زیاد است. و بودجه کافی در اختیار دارد و میتواند تجهیزات مورد نیاز را با قیمت گزاف خریداری نماید.

اف بی آی — یک نهاد یا دستگاه ضد جاسوسی است وهمچنین سرویس اطلاعاتی ارتش ایالات متحده آمریکا بطور قابل توجهی کارمندان بیشتر دارند. با این وجود عملیات مخفی سیا با منافع ایالات متحده آمریکا در ارتباط است. شاید در جهان هیچ سازمان مانند این یک سازمان متنفر وجود نداشته باشد که از آن کسی بترسد.

هری ترومن، رئیس جمهور آمریکا 70 سال قبل، 26 جولای، سال 1946، یک فرمان در مورد سرویس های مخفی آمریکا به عنوان یک نهاد مستقل امضا کرد. سازمان سابق که در جای سیا بود در سال 1942 دفتر خدمات استراتیژیک را تاسیس کرد که همان وخت تحت امر وزارت جنگ بود. در مقابل، سازمان سیا که در 18 سپتامبر1947 پایه گذاری شده بود بطور مستقیم تحت امر رئیس جمهور فعالیت میکرد. بیش از هفت دهه گذشته سازمان سیا، مسلماً، گام های استواری را برداشتند، اما انطورکه هویدا است مردم در مورد آنها معمولاً چیزی نمی داند. اما در هنگامی که فعالیت هایشان به شکست روبرو می شود به یک رسوایی بزرگ منجر میگردد. اینک در زیل 10 شکست این سازمانها یاد اوری میشود که به سیاست آمریکا اسیبی جدی رسانده است.

1 بمب اتمی شوروی در سال 1949

در باره انفجار اولین بمب اتحاد شوروی که در 28 اگست سال 1949 صورت گرفت سازمان سیا تا اخرین دقایق راجع به این بمب نفهمید که انفجار صورت گرفته است. وهمچنین نشت اطلاعات گسترده ای که توسط چندین تن از افسران که در برنامه هستوی ایالات متحده آمریکا کار میکردند. تنها چهار روز بعد نهاد های اطلاعاتی آمریکا در سواحل اقیانوس ارام اتحاد شوروی ذرات رادیو اکتف را جمع اوری کردند. و اشاره کردند که بمب اتمی انفجار کرده است. تنها نزدیک به سه هفته بعد، رئیس جمهور ترومن اعلام کرد، که اتحاد جماهیر شوروی در حقیقت انحصار آمریکا بالای سلاح ذروی را شکستاند.

2 فرود در خلیج کوچنوس در سال 1961

هیچ عملیات سیا تا به این اندازه ای با شکست مواجه نشده بود، که در اپریل سال 1961 حمله به رژیم کمونستی مهاجران کوبا درخلیج کوچنوس به آن روبرو گردید. هنگامی که عملاً هیچ چیز بدست نیامد. در مورد اتفاقی از مهاجرین کوبا «گروه حمله» چندین ماه در روزنامه ها و جراید به نشر سپرده شده بود. خود اعضای گروه ضعیف آموزش دیده بودند، ضعیف مسلح شده بودند و اشتباه آن در این بود که ۀنها فکر میکردند مردم کوبا شاید بطرف آنها بشتابند. که درنتیجه 200 نفر کشته شده و 1300 تن حمله کننده به اسارت درآمدند. این پیروزی رهبر کوبا فیدل کاسترو بود و خشم رئیس جمهور آمریکا جان اف کنیدی را برانگیخت.

3 راکت های میان برد در کیوبا در سال 1962

پس ازاین شکست به دست آوردن اطلاعات در مورد کوبا برای سازمان سیا تقریبا غیر ممکن شده بود. بنابران برای نهاد های اطلاعاتی آمریکا یک خبر تعجب اور اخبار مربوط به استقرار راکت های میان برد شوروی در کوبا بود که مجهز به کلاهک هسته ای بود. مدارک و شواهد در این مورد در واقع بطور تصادفی در 15 اکتوبر سال 1962 کشف شده بود. رمز گشایی اطلاعات دیگر از شفر وکود خارج کردن اطلاعات که توسط طیاره جاسوسی U-2 جمع اوری شده بود، تنها و تنها با خون سردی و مذاکرات شایسته کنیدی موفق به جلوگیری از یک بحران شدید در زمان جنگ سرد شد.

4 جنگ روز قیامت 1973

در خزان سال 1973 سازمان سیا اطلاعات کافی در مورد حمله قریب الوقوع از سوی اردوی مصر و سوریه به اسرائیل داشت، اما با این حال، تحلیلگران در لانگلی قادر نبودند راجع به این اطلاعات نتیجه منطقی ارایه نمایند که گویا جنگ خود بخودی بوجود میاید. در زمینه باید گفت که «موساد» بطور مستقیم در صحنه قرار داشت، حمله اعراب در 6 اکتوبر سال 1973 نادیده گرفت. با این وجود در استانه جنگ قیامت فقط دو سرویس اطلاعاتی بزرگ در غرب اشتباه کردند و در جریان حوادث نبودند.

5 انقلاب اسلامی ایران در سال 1979

حتی چند ماه قبل از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979، نمایندگی تهران سازمان سیا، به این معتقد بودند که رژیم شاه در امان بود و حداقل ده سال دیگر حکومت کرده میتواند و هنگامی که ایت الله رهبر بنیاد گرا بعد از جنگهای خیابانی به قدرت رسید. رئیس سازمان سیا، امیر البحر (استنسفیلد ترنر) به تاسف گفت: «ما همه در خواب بودیم».

6 ماجراجویی با شورشیان ایران در 1985-1986

البته این امر برای جانشینی ویلیام کیسی و مشاور نظامی امنیت ملی اولیور نورت که به نحوه از آنها در دسیسه های غیر قانونی شرکت داشتند جلوگیری بعمل نیاورد. در حالیکه کنگره ایالات متحده آمریکا حتی حاضر نشد به حمایت از شورشیان ضد کمونستی در نیکاراگوا به طور مخفیانه پول پرداخت کند.

سازمان سیا با وجود تحریم ها توسط کانگرس، به ایران اسلحه فرستادند. بیشترین قسمت این بودجه عنوانی آمریکا مرکزی طراحی شده بود مگر این پول برای تامین «جنگ کثیف» مورد استفاده قرار گرفت. بخشی دیگر از این پولها برای رهایی آمریکایی های دستگیر شده، به ترورستهای اسلامی در لبنان سرازیر شد. مگر حقیقت در سال 1986 برملا گردید که در نتیجه نورت دستگیر شد. و به محاکمه کشانده شد. اما کیسی متهم اصلی قلمداد شده بود. که در آن وخت در یکی از بیمارستان ها بسر میبرد، وضعیت صحی او اطمینان بخش نبود و مورد سوال و جواب قرار گرفته نمی توانست. وی در سال 1987 درگذشت.

7 فروپاشی «بلاک شرق» در سال 1989

فروپاشی «بلاک شرق» و انقلابات صلح امیز در جمهوری دموکراتیک المان، و چکوسلواکیا برای سیا غیرمترقبه بود. حتی می توان گفت که اطلاعات منتقل شده توسط سی ان ان، CNN معنی دارتر از گزارش سرویس های امنیتی بود. به هر حال جاسوسان را باید از این نقطه نظر مورد سرزنش قرار داد: که در لانگلی سقوط دیوار برلین را پیش بینی نکرده بود — این لازم نبود — این را هیچکس پلان نکرده بود. مگر آن ناشی از سوء تفاهم بود. و این پاسخ جسورانه مردم شرق برلین بود.

8 حملات ترورستی 11 سپتمبر 2001

در واقعیت امر سازمان سیا تمامی اطلاعات در مورد اماده سازی حملات ترورستی 11 سیپتمبر 2001 در نیویارک و واشنگتن در اختیار خود داشت، تا از ان جلوگیری بعمل اورد. با این حال، هیچ کس در این مورد موفق به جمع آوری بخشی از اطلاعات نگردید. مگر پس از حمله بعداً فعالیت ها به سرعت انجام شد. و این یک بهانه خوب تمسخر برای پیروان مختلف مبدل گشت. هرچند تئوری هایی هم آن را ساخته و پرداخته خود دولت امریکا دانستند.

9 جنگ در عراق 2002-2003

اغاز جنگ عراق (2002-2003) به شکست سرویس های امنیتی منجر گردیده بود بخاطر در نهایت معلوم گردید که صدام حسین هیچ نوع سلاحهای کیمباوی ندارد. این تماماً دروغ فراگنی سرویس اطلاعاتی BND المانی بنام Curveball بود. که باوجود تمامی هوشدارها سیا به آن معتقد و باورمند گردید.

10 تونل جاسوسی در برلین سال 1956

در پایان ماه اپریل 1956 اتحاد جماهیر شوروی و یکی از« دولتهای اقمار وی» المان شرق کمپین روابط عمومی را صحنه سازی کرد که هدف آن متهم کردن ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در تحرکات جنگی است. که در 22 اپریل ساختمان سازان در بخش حنوب شرقی برلین تونل را یافتند. که مملو از انواع تجهیزات بودند و سیا این را برای گوش کردن قوماندانان اردوی سرخ بکار میبردند. به هر حال در سال 1997 در 50 سالگی سازمان سیا و موزیم او در لانگلی نمایشگاه افتتاح شد که به شکل طرح تونل برلین بود. با وجود در معرض قرار گرفتن دشمنان شوروی جاسوسان آمریکایی افتخار خود میدانند و تا امروز به حال خود باقی میماند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟