در یک سال گذشته خشونت بر خبرنگاران بیست درصد بیشتر شده است

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15312

اتحادیه ملی ژورنالیستان می گوید در حالی که حکومت در حمایت از خبرنگاران، شعار می دهد اما در عمل خشونت ها بر خبرنگاران افزایش یافته است، این اتحادیه اعلام کرده است در یک سال گذشته، خشونت بر خبرنگاران بیست درصد افزایش پیدا کرده است

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که از آغاز سال جاری تاکنون، شصت مورد خشونت بر خبرنگاران ثبت شده و این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، بیست درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اتحادیه ملی ژورنالیستان با اشاره به موارد اخیر اعمال خشونت‌ها از سوی نیروهای امنیتی علیه خبرنگاران، می‌افزاید که حکومت افغانستان در برابر آزادی بیان و مصونیت خبرنگاران تاکنون برخوردهای دوگانه داشته است.

این اتحادیه می‌‌افزاید که هرچند طی ماه‌های اخیر، تلاش‌های زیادی به منظور تامین مصونیت خبرنگاران از سوی نهادهای حامی صنفی خبرنگاران در همکاری با دفتر ریاست‌جمهوری صورت گرفته و طرزالعمل مصونیت خبرنگاران آماده و توسط شورای امنیت ملی تصویب شده، اما خشونت‌های اخیر نشان می‌دهد که این روند در حال افزایش است.

اتحادیه ملی ژورنالیستان به لت‌و‌کوب‌شدن چند خبرنگار از سوی نیروهای امنیت ملی و محافظان رییس‌جمهور در جریان سفر اشرف ‌غنی به ولایت بامیان اشاره کرده و در اعلامیه‌ای می‌گوید: «خشونت‌های اخیر نشان‌دهنده این است که حکومت در حرف شعار جلوگیری از خشونت بر خبرنگاران و تامین مصونیت آن‌ها را بالا می‌کند؛ اما در عمل، میزان خشونت‌ها رو به افزایش است.»

اتحادیه ملی ژورنالیستان از حکومت خواسته تا عاملان خشونت‌های اخیر بر خبرنگاران در ولایت بامیان را شناسایی و تحت پیگرد قرار دهد.

در سفر روز دوشنبه رییس‌جمهور به بامیان، شماری از خبرنگاران گفته‌اند زمانی که می‌خواستند از تجمع‌ اعتراضی شماری از باشندگان این ولایت گزارش بسازند، از سوی نیروهای امنیت ملی و محافظان رییس‌جمهور با خشونت مواجه شده‌اند. به‌گفته این خبرنگاران، نیروهای امنیتی مانع گزارش‌دادن از تجمع اعتراضی مردم شده و وسایل خبرنگاری و موبایل‌های‌شان را گرفته‌اند.

این اتحادیه در عین حال افزوده که دفتر ریاست‌جمهوری اخیرا گفته بود که قضیه لت و کوب و توهین یک خبرنگار رادیو کلید توسط محافظان رییس‌جمهور را با «جدیت» پی‌گیری می‌‌کند، اما تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.

فعالیت‌ رسانه‌ها، طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، اما گسترش ناامنی‌ها در کشور فعالیت رسانه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟