در پی اختلافات بین طالبان بعضی از اعضای این گروه از کویته به هلمند آمده اند

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16424

برخی از منابع طالبان گفته است که شورای کویته به هلمند انتقال نکرده بلکه شماری از اعضای ارشد این گروه که با رهبری هبت الله آخندزاده اختلاف دارند، به هلمند امده اند.

برخی از سران قومی و باشندگان ولایت هلمند نیز اخیراً آمدن شماری از قوماندان‌های گروه طالبان به این ولایت را تایید کردند.

عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی در هلمند نه تنها آمدن برخی از اعضای گروه طالبان به هلمند را تایید کرد بلکه از مخالفت میان سران این گروه یاد آور شده گفت: ” این واقعیت دارد که میان طالبان بر سر پولی که در نتیجه جمع آوری عشر، زکات، خیرات و یا هم پول را که از مردم به زور و جبر می‌گیرند، اختلاف به وجود آمده‌است و یک هفته پیش دو یا سه تن از کویته برای نظارت از پروسه جمع آوری پول برای طالبان به هلمند آمدند اما شورای کویته در اینجا اصلاً وجود ندارد.”

یکی از اعضای گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفته است که ملا گل آغا، ملا صدر ابراهیم و ملا عبدالمنان آخند، سه عضو ارشد گروه طالبان بنابر اختلافات با ملا هبت الله آخندزاده رهبر این گروه از کویته به هلمند رفته‌اند.

ملا گل آغا که مسئول مالی گروه طالبان خوانده می‌شود به گفته این منبع اخیراً زمانی از کویته به هلمند رفت که ادارات استخبارات پاکستان در پی‌بازداشت او شدند.

به گفته این منبع، ادارات استخبارات پاکستان به‌خاطر بازداشت ملا گل آغا به خانه او در منطقه اسحاق آباد شهر کویته یورش بردند اما ملا گل آغا در آنجا حضور نداشت.

یک منبع دیگر طالبان نیز با تایید این موضوع می گوید که ملا گل آغا یکی از حامیان نزدیک ملا منصور رهبر پیشین طالبان است که بعد از کشته شدن ملا منصور، نخواست منابع مالی را با هبت الله رهبر جدید این گروه شریک سازد.

به گفته او، پاکستان از ملا گل آغا خواست تا منابع مالی را که قبلاً این گروه را تمویل می‌کردند با هبت الله آخندزاده که اخیراً با مشکلات مالی دچار است شریک سازد، اما ملا گل آغا بنابر نداشتن روابط خوب و اعتماد کافی بالای هبت الله این‌کار را نکرد و پیش از این‌که از سوی استخبارات پاکستان بازداشت شود به هلمند فرار کرد.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان از دیر زمان به این سو نه تنها از طرفداران شان در منطقه به شمول افغان‎های ثروتمند و تاجران عرب بلکه از کشت کوکنار، قاچاق سنگ‌های قیمتی و گرد آوری عشر نیز پول دریافت کرده‎‌اند.

پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، رهبر و بیشتر اعضای این گروه به پاکستان پناه بردند که چندی پیش مقام‌های پاکستانی نیز رسماً حضور رهبری طالبان در کشور شان را تایید کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟