در نشست مسکو توافق شده است تا بعضی از سران طالبان از فهرست تحریم خارج شوند

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 16544

در نشست سه جانبه کشورهای روسیه، چین و پاکستان که در مورد وضعیت افغانستان برگزار شده بود کشورهای فوق توافق کردند تا به دلیل نفوذ داعش در مناطق مختلف افغانستان، بعضی از چهره های طالبان از فهرست افراد مشمول تحریم خارج نمایند.

نمایندگان روسیه، چین و پاکستان در نشستی سه‌جانبه در مسکو، اعلام آمادگی کردند که برای رسیدن به صلح در افغانستان، بعضی از چهره‌های گروه طالبان را از فهرست افراد مشمول تحریم خارج کنند.

روسیه، چین و پاکستان همچنین هشدار داده‌اند که نفوذ گروه داعش در افغانستان روبه افزایش است و اوضاع امنیتی در این کشور نیز در حال وخیم‌تر شدن است.

دعوت نشدن از دولت افغانستان در این نشست باعث اعتراض افغانستان شده بود.

وزارت خارجه روسیه گفته که سه کشور همچنین موافقت کردند که از افغانستان هم برای نشست‌های بعدی دعوت کنند.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه که پس از پایان این نشست با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: “هر سه کشور روی بدترشدن اوضاع امنیتی افغانستان صحبت کردند. آنها همچنین روی یک چارچوب انعطاف‌پذیر برای خارج کردن نام‌های شماری از چهره‌ها از فهرست‌های سیاه برای تقویت مذاکرات صلح میان کابل و جنبش طالبان توافق کردند.”

دیروز احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از عدم حضور افغانستان در نشست سه‌جانبه مسکو انتقاد کرد و گفت: ” “بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان‌ها، ولو با نیت نیک صورت گیرد، از یک طرف نمی‌تواند به بررسی واقع‌بینانه وضعیت کمک کند و از طرف دیگر، سوال‌های جدی را در خصوص هدف این نوع مجالس نزد افغان‌ها به وجود می‌آورد.”

آقای مستغنی تاکید کرد که وزارت خارجه کشورش “ابهام در مورد هدف این مجلس و عدم هماهنگی با افغانستان” در این خصوص را “نگران‌کننده” می‌داند و از برگزارکنندگان آن توضیح می‌خواهد.

مسکو گفته که با گروه طالبان به هدف حفاظت از امنیت شهروندانش، تقویت روند صلح افغانستان و مبارزه علیه داعش در تماس است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟