در دومین مسابقه ملی واترپولو و آب بازی، تیم کابل مقام اول را کسب کرد

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: ورزشی
  • شناسه مطلب: 28305

قاسم حمیدی مسؤول فدراسیون ملی واترپولو و آب بازی افغانستان که در این مسابقه حضور داشت، به هشدار گفت: جوانان از ظرفیت بالایی برخور داراند و در صورت فراهم شدن امکانات و فرصت‌های ورزشی، می‌توانند با دیگر ورزش‌کاران خارجی مسابقه بدهند.

در این دو مسابقه، ورزش‌کاران ولایات کابل، بامیان، هرات، بلخ و دایکندی اشتراک داشتند. شمار مجموعی این ورزش‌کاران به بیش از ۱۳۰ تن می‌رسید که در قالب شش تیم از پنج ولایت برای به دست آوردن مقام‌های اول باهم به رقابت پرداختند. اما در هر دو مسابقه و در تمامی مراحل سِنّی آب بازی، بُرد از آنِ تیم پایتخت بود و ورزش‌کاران کابل مقام های اول را کسب کردند.

تیم‌های هرات و بلخ هم به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را بدست آوردند. ورزش‌کاران دایکندی و بامیان نیز لقب ورزش‌کاران تلاش‌مند و شجاع را بدست آوردند. این مسابقات، با حضور محمد طاهر زهیر والی بامیان، نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، عبدالبصیر انوری وزیر عدلیه و هزاران تماشاچی برگزار شد.

بامیان در مرکز افغانستان از ولایات امن کشور است که در آن، سالانه ده‌ها برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی با اشتراک صدها مهمان و ورزش‌کار داخلی و خارجی برگزار می گردد. صلح دوستی، صلح پروری و مهمان نوازی باشندگان بامیان، از دلایل اساسی برگزاری چنین برنامه‌ها در این ولایت خوانده می‌شود.

مسابقه آب بازی

مسابقه آب بازی به فاصله ۸۰۰ متر در بند غلامان بند امیر برگزار شد که شامل چهار بخش سِنّی می‌شدند. در تیم نونهالان از سن ۸ الی ۱۲ سال، حسین محمدی، علی محمدی و نسیم حسینی به ترتیب مقام‌های اول، دوم و سوم را کسب کردند. در تیم نوجوان بین سنین ۱۲ الی ۱۵ سال، فتاء سعیدی، رضا رضائی و قیس جان حسینی، به ترتیب مقام های اول الی سوم را بدست آوردند. در تیم نوجوانان از سن ۱۵ الی ۱۷ سال، فهیم نظری، احمد حسین قهرمان و حمید امینی، مقام های اول، دوم و سوم را از آن خود کردند و در تیم جوانان بالای سن ۱۷ سال، اصغر نظری، جواد رضائی و فتیح مرادیان، مقام های اول، دوم و سوم را کسب نمودند.

علی اصغر حسینی عضو تیم ملی آب بازی افغانستان فاصله ۸۰۰ متر را در مدت ۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه طی نمود و مقام اول این مسابقات را بدست آورد. او می‌گوید که از چهار سال گذشته به این طرف مصروف ورزش آب‌بازی است. به گفته او، ورزش‌کارن بامشکل زیادی مانند نبود حوض‌های سرپوشیده روبرو اند و اعضای تیم ملی در حوض‌های شخصی تمرین می‌کنند.

مسابقه واترپلو

در مسابقه واترپولو، تیم‌های هرات و کابل مسابقه دادند و ورزش‌کاران کابل در این مسابقه نیز، مقام اول را بدست آوردند. واترپلو ورزش گروهی است که با استفاده از توپ در آب برگزار می‌شود. در این بازی، دو تیم با ۶ بازیکن و یک دروازه ‌بان در هر تیم، به همراه ۵ بازیکن ذخیره شرکت می‌کنند و در محوطه‌ای درون استخر به ابعاد ۲۰ در ۲۵ متر بازی می‌کنند. بازیکنان باید با شنا حرکت کنند.

این بازی در ۴ زمان ۸ دقیقه‌ای برگزار می‌شود. برنده تیمی است که در این ۴ زمان توپ‌های بیشتری را وارد دروازه‌ای حریف کنند. واترپلو در دهه ۱۸۷۰ در بریتانیا اختراع شد و نخستین قواعد آن در اسکاتلند و انگلیس ایجاد گردید. اولین بازی بین‌المللی بین تیم‌های ملی این دو کشور، در سال ۱۸۹۰ در لندن برگزار و با پیروزی اسکات‌لند به پایان رسید.

بامیان سرزمین فرصت‌ها

امنیت و فضاء مناسب در پارک ملی فرصتی خوبی برای ورزشکاران شنا، واترپولو و قایق رانی است. ورزشکارانی که برای مسابقه و تماشای دومین بازی شنا و واترپولو به پارک ملی آمده بودند، از مسوولان خواستند تا زمینه را برای مسابقات قایق رانی و تور شنا فراهم نماید.

این ورزشکاران که از سراسر کشور به بند امیر آمده بودند، گفتند که این‌جا برای تمرین و آمادگی برای مسابقات زمینه مناسب است و مسولان باید توجه بیشتری در این راستا داشته باشند. افغانستان بدلیل جنگ ها و ناامنی‌ها تاهنوز تیم قایق رانی ندارد و تیم های شنا و واترپولو کشور در چند سال پسین ایجاد شده است که به گفته مسوولان در فدراسیون شنا و واترپولو؛ ورزشکاران این فدراسیون به دست آورد های خوبی نایل آمده اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟