در تدوین استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان با رئیس جمهور افغانستان هیچ گونه تبادل نظری نشده است

  • انتشار: ۱ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بازار شایعاتسیاست
  • شناسه مطلب: 29358

گزارش ها حاکی از آن است که در تدوین استراتژی جدید امریکا برای افغانستان با رئیس جمهور غنی هیچ گونه تبادل نظری صورت نگرفته است، این استراتژی در حالی اعلام می شود که ساعتی قبل از اعلام آن توسط ترامپ، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی به اشرف غنی رئیس جمهور محتوای این راهبرد را به وی اعلام می کند.

بعد از اعلام استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و واکنش های مختلفی در مورد آن، خبرهایی مبنی بر عدم مشوره با مقامات افغانستان در تدوین استراتژی به گوش می رسد.

اینکه برای اولین بار رهبر افغانستان در جریان تدوین یک استراتژی که به سرنوشت کشورش وابسطه است، قرار نمیگیرد، اوج بی اهمیتی و حتا توهین به افغانستان است.

هر چند شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفته است آنچه که راهبرد جدید آمریکا را نسبت به گذشته متفاوت می سازد این است که واشنگتن به اصلاحات عمیق دولت وحدت ملی در نهادهای امنیتی باورمند شده است. اما جزئیات بیشتری در این مورد نمی دهد.

گفته می شود به دلیل اینکه ترامپ یک تاجراست، همیشه در امور مربوط به تجارت دستور داده است، به همین دلیل اهمیتی به چنین موضوعاتی نمی دهد. او هیچ سابقه سیاسی و دولتی نداشته و حتی مانند روسای جمهور سابق آمریکا در هیچ کدام از مجالس آمریکا حضور نداشته است.

برخورد وی با رهبران کشورهای که امریکا در آنجا پایگاه نظامی دارد بار ها توسط رسانه های معتبرهمچون نیو یورک تایمز، واشنگتن پست و چند رسانه دیگر توهین آمیز شمرده شده است. او با طرز تفکر تجاری خود میپندارد که “من پول پرداخت میکنم پس من کارفرما و آن دیگر کارگر من است”.

نیکی هیلی نماینده ترامپ در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در گفت وگویی با شبکه خبری سی ان ان استراتژی نوین ترامپ در مورد افغانستان را حاصل تحقیق و بررسی جنرال های کشورش توصیف کرد.

وی اظهار کرد در استراتژی جدید، رییس جمهوری این کشور حرفی از شمار نیروهای مورد نیاز و مدت اقامت این نیروها در افغانستان زده نشده است و دلیل آن این است که در تنظیم این استراتژی نه موضوع زمان و نه تعداد نیروهای لازم در افغانستان هیچکدام در مرکز توجه نبوده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟