در تازه ترین رده بندی گزارشگران بدون مرز، افغانستان در رده 118 قرار گرفت

  • انتشار: ۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 40148

در تازه ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز افغانستان در رتبه یکصد و هجدهم قرار در میان 180 کشور قرار گرفته، در این گزارش افغانستان یک کشور مرگبار برای خبرنگاران خوانده شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز دز تازه ترین گزارش خود از آزادی بیان و رسانه ها در جهان افغانستان را در رده 118 قرار داده است، در این گزارش افغانستان نسبت به دو سال قبل دو رده بالاتر آمده است.

به‌گفتۀ این نهاد، بدترشدن وضع آزادی رسانه‌ها در دیگر کشورها و سقوط آن‌ها از یک‌سو، و ازسوی دیگر پیشرفت‌هایی در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی عامل بلندرفتن جایگاه افغانستان در رده‌بندی شده‌است.

این گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در حالی به نشر می رسد که صبح امروز (چهارشنبه) یک خبرنگار در ولایت قندهار هدف گلوله مهاجمان مسلح ناشناس قرار گرفت جان باخت.

بسیاری از کارشناسان و نهادهای حامی خبرنگاران حکومت وحدت ملی را به برخورد سلیقه ای با رسانه ها و خبرنگاران متهم می کند.

نی یا نهاد حامی خبرنگاران در گزارش چندی قبلی خویش حکومت را متهم کرده بود که بسیاری از خبرنگاران منتقد حکومت را به نوعی در دستگاه های دولتی جای داده است.

چندی پیش نیز در پی درخواست یک خبرنگار مبنی بر دریافت اطلاعات از وزارت مخابرات، علاوه بر برخورد ناشایست رئیس دفتر وزیر، این ارگان دولتی حاضر نشد تا اطلاعات درخواستی را به خبرنگار بدهد و همین موضوع باعث تا شد وزیر و رئیس دفتر وی به دادستانی کل معرفی شود، اما تاکنون گزارشی مبنی بر برخورد با این مقام دولتی در رسانه ها به نشر نرسیده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، به افزایش کین‌آفرینی علیه روزنامه‌نگاران، تشویق به رویارویی با آن‌ها و تحمیل اطلاعات از سوی نظام‌های اقتدارگرا هشدار داده‌است.

در صدر فهرست آزادی رسانه‌ها در جهان ناروی، سوئدن و هالند قرار دارند. واپسین کشور از نظر آزادی رسانه‌ها، کوریای شمالی‌است و سپس اریتره و ترکمنستان در پشت این کشور قرار دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد تحمیل روزنامه‌نگاری مورد نظر نظام‌های اقتدارگرا هشدار داده‌است و در عین حال می‌گوید، دیکتاتورها و جنگ کشورها را به سیاه‌چال‌های اطلاع‌رسانی تبدیل می‌کنند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید روی نقشه آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۸ هرگز این همه کشور در وضعیت سیاه، یعنی بسیار ناگوار قرار نداشتند و شمار زیادی از کشورهای خاورمیانه در این بخش قرار دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟