در تازه ترین رده بندی سازمان شفافیت بین الملل افغانستان باز هم در بین 10 کشور فاسد جهان قرار دارد

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 17332

در تازه ترین رده بندی سازمان شفافیت بین الملل در سال 2016 کشور افغانستان با دریافت 15 امتیاز در رده 169 از میان 176 کشور قرار گرفته است، افغانستان در این رده بندی چند رتبه صعود داشته است اما جزء 10 کشور فاسد جهان است در این رده بندی دانمارک در صدر فهرست شفاف ترین کشور های جهان قرار دارد.

درتازه ترین گزارش این سازمان اما افغانستان در میان ۱۷۶ کشور با داشتن ۱۵ امتیاز در ردۀ ۱۶۹ قرار گرفته است. پس از افغانستان، لیبیا، سودان، یمن، سوریه، کوریای شمالی، سودان جنوبی و سومالیا به ترتیب در قعر جدول رده بندی شده اند.

و در بالای جدول و عنوان شفاف ترین کشور های دانمارک در صدر قرار دارد و با اختلاف کمی پس از آن: نیوزلند، فنلاند، سوئدن، سوئیس، ناروی، هلند، کانادا و آلمان. در میان ۲۵ کشور برتر، از قاره آسیا، سنگاپور، منطقه هنگ‌کنگ، ژاپن و امارات متحده عربی (رتبه ۲۴) نیز قرار دارند.

افغانستان در گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان شفافیت بین المللی “برداشت‌های فساد در جهان” با چند رده صعود، از جایگاه فاسدترین کشور جهان بیرون آمده است اما با آنهم جزء 10 کشور فاسد جهان است.

در گزارش ۲۰۱۵ شفافیت بین المللی افغانستان با داشتن کمترین امتیاز، از جمع ۱۷۶ کشور شامل در آن گزارش، هم‌تراز با سومالیا و کوریای شمالی فاسدترین کشور جهان رده بندی شده بود.

در همسایگی افغانستان، ازبکستان در جایگاه ۱۵۶، ترکمنستان ۱۵۴، تاجیکستان ۱۵۱، ایران ۱۳۱ و پاکستان در ردۀ ۱۱۶ جدول رده بندی شفافیت بین المللی از رهگذر فساد قرار گرفته است. سال گذشته پاکستان در ردۀ ۱۱۷، ایران در ۱۳۰، تاجیکستان در ۱۳۶، ترکمنستان در ۱۵۴ و ازبیکستان در جایگاه ۱۵۳ رده بندی شده بود.

رتبه‌بندی این سازمان نشان می‌دهد که اندازه، قدرت یا نفوذ سیاسی کشورها در جهان، تاثیر چندانی بر وضعیت فساد در آن‌ها ندارد. وضعیت کشور کوچک آسیایی مانند بوتان یا جزیره سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها در دریای کارائیب، به مراتب بهتر از کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا یا روسیه‌است. روسیه و ایران با امتیازی و رتبه‌ای برابر، وضعیت بدتری از مکزیک، جیبوتی و توگو دارند.

ایالات متحده آمریکا با کسب ۷۴ امتیاز در رتبه ۱۸ این جدول قرار گرفته‌است.

به گفته «شفافیت بین‌المللی»، تنها در پیش‌گرفتن برخی تمهیدات زودگذر و فنی کافی نیست. کشورها برای مبارزه واقعی با فساد به اصلاحاتی ریشه‌ای، تقسیم قدرت و رفاه در میان همه شهروندان یا پاسخگو کردن حاکمان و رئوس قدرت، نیاز دارند.

شفافیت بین المللی – سازمان غیرحکومتی مستقر در آلمان – گفته است که هیچ کشوری در جهان عاری از فساد اداری نیست. با آنهم حد فساد اداری و چگونگی درک شهروندان از موجودیت آن در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟