در اجلاس گروه 20 چه گذشت؟

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 11484

«رجب طیب اردوغان» و «باراک اوباما» رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک در نشست بزرگترین کشورهای اقتصادی جهان موسوم به گروه 20 (G20) در آنتالیا تأکید کردند که حملات پاریس علیه «تمامی بشریت» بوده است و بر عزم خود برای مبارزه با داعش تأکید کردند.

«باراک اوباما» تصریح کرد که «ما تلاش‌های خود را برای رسیدن به مرحله گذار سیاسی در سوریه و از بین بردن داعش افزایش می‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، اوباما به حملات گروههای تروریستی در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: «حملات تروریستی در واقع حمله به جهان متمدن است. ما تمام تلاش خود را برای تعقیب و محاکمه عاملان حملات پاریس به کار می‌گیریم».

وی ضمن تقدیر از همکاری ترکیه با آمریکا، گفت: «ترکیه، شریک و همپیمان ما در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است».

اوباما به مذاکرات خود با رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد و گفت: «با اردوغان درباره موضوع بحران پناهجویان گفت‌وگو بحث‌ کردیم. ما درباره چگونگی مبارزه با داعش در مرز ترکیه در حاشیه نشست‌های وین بحث و گفت‌وگو کردیم. ترکیه و مردم ترکیه میزبان دو میلیون پناهجو هستند».

اردوغان تصریح کرد که حملات آنکارا در 10 اکتبر و حملات پاریس در 13 نوامبر نشان داد که تهدید تروریستی همه‌گیر و گسترده است.

«رجب طیب اردوغان» به حملات تروریستی پاریس که 129 کشته برجای گذاشت، اشاره کرد و اینگونه گفت: «این اقدام تروریستی علیه مردم فرانسه نبود بلکه علیه بشریت بود».

اردوغان تصریح کرد که با اوباما درباره داعش بحث و گفت‌وگو کرده است و گام‌هایی که باید در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش اتخاذ شود را مورد ارزیابی قرار دادند.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که رهبران گروه 20 قرار است درباره متدهای مبارزه با گروه تروریستی داعش در نشست خود گفت‌وگو کنند.

وی با اینحال ادامه داد: «در عین حال، به طور قطع، ما درباره تغییرات اقلیمی، بحران پناهندگان و تحولات مالی سراسر جهان بحث‌هایی خواهیم داشت».

نشست وین 2 درباره سوریه شنبه شب(دیشب) با انتشار بیانیه‌ای از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست پایان یافت؛ بیانیه‌ای که در آن بر لزوم پیشبرد فرآیندی سیاسی در سوریه تأکید شد.

بر اساس این بیانیه قرار است ظرف 6 ماه دولت انتقالی در سوریه شکل گیرد و ضمنا قانون اساسی تازه‌ای برای این کشور نوشته شود. همچنین قرار است طی 18 ماه انتخاباتی منطبق با قانون اساسی جدید در سوریه برگزار شود.

حملات تروریستی در پاریس بر دستور کار نشست «G20» سایه افکنده است و برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است در بیانیه نهایی این نشست، به موضوع رویکردی برای رویارویی با بحران پناهجویان نیز اشاره شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟