درگیری در مرزهای پاکستان 9 کشته برجای گذاشت

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6848

در نتیجه درگیری مرزی و تبادل آتش میان مرزبانان افغانستان و پاکستان در خط مرزی دیورند، هشت سرباز پاکستانی و یک سرباز افغان کشته شده اند.

به گزارش خبرگزرای اطلس به نقل از بخدی، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله کشور می گوید درگیری، شب گذشته در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا در نزدیکی مرز دیورند رخ داده است.

آقای صدیقی می گوید که مرزبانان زمانی به تبادل آتش پرداختند که نظامیان پاکستانی قصد داشتند تاسیسات نظامی شان را در نزدیک خاک افغانستان بسازند.

این رویداد نیمه شب گذشته رخ داده است و سربازان افغان از ساخت این تاسیسات جلوگیری کردند.

صدیقی امروز در کابل به خبرنگاران گفت که سربازان افغان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا تاسیسات نظامی شان را در خاک افغانستان مستقر کنند.

این نخستین بار نیست که مرزبانان دو کشور باهم درگیری می شوند، در سال ۱۳۹۳ براثر تبادل آتش در مرز، یک سرباز افغان کشته شد، که این رویداد با واکنش تند مردم افغانستان مواجه شد.

در بیشتر این گونه درگیری ها، جانب افغانستان، سربازان پاکستانی را آغازگر جنگ معرفی کرده اند، مقامات افغان می گویند که مرزبانان پاکستانی در برخی مناطق وارد خاک افغانستان شده اند.

یک سال قبل آن نیز نیروهای امنیتی افغان و پاکستان در منطقه گوشته ولایت ننگرهار درگیر شدند.

با انتشار گزارش‎هایی درباره ساختن پوسته های بازرسی مرزی و تاسیسات نظامی در ولسوالی گوشته توسط پاکستانی‌ها، روابط افغانستان و پاکستان بیش از پیش تیره‎ شد.

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور، در انزمان حتی دستور آماده باش مرزبانان افغانستان را داد.

خط دیورند، نقطه مرزی میان افغانستان و پاکستان همواره عامل تنش میان دو کشور بوده است.

در سال ۱۳۹۳ شورای وزیران کشور به نهادهای دولتی دستور داد که دیگر در مورد مرز بین افغانستان و پاکستان از واژه «سرحد» استفاده نکنند و به جای آن از عبارت «خط دیورند» استفاده کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟