درز اسناد محرمانه از قاچاق سلاح با پوشش دیپلماتیک

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 26387

افشای اسناد قراردادهای میلیاردها دلاری سلاح و اسامی کشورهای ابرقدرت جهانی و منطقه ای که در این معاملات دست دارند/تجارت آشوب های جهانی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، شبکه خبری المیادین در برنامه “میزگرد هفته” میزبان محمد ابوعاصی، مدیر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه در بلغارستان بود. او درباره اسناد مهمی سخن گفت که اطلاعات آن به شیوه‌ ای نامعلوم از سفارت آذربایجان در بلغاریا به بیرون درز کرده است.
این اسناد قراردادهای چند میلیارد دلاری و اسامی کشورهایی مثل آمریکا، عربستان، امارات، ترکیه، بلغارستان و کشورهای اروپایی دیگر را که در این قراردادها دست دارند، فاش می‌کند. کشورهایی که مقصد این سلاح‌ها بوده‌ اند نیز سوریه، عراق، یمن، افغانستان، پاکستان و کنگو هستند و مسئله خطرناک این است که سلاح از طریق سفرهای دیپلوماتیک منتقل می‌شود.
بنابر این اطلاعات، “سیلک وی ایرلاینز” (SilK Way Airlines) اسم شرکتی است که آذربایجان آن را اداره می ‌کند اما یک شرکت هواپیمایی عادی نیست و سلاح سنگین و مهمات را برای کشورها، افراد و تروریست‌ها با پشتیبانی دیپلوماتیک قاچاق می ‌کند.
اسناد فاش شده نشان می‌ دهد که این شرکت در سه سال اخیر دست‌کم ۳۰۰ پرواز دیپلوماتیک را ترتیب داده که در آن سلاح برای حمایت از جنگ‌ ها و درگیری‌ ها انتقال یافته است. این شرکت پروازهای دیپلوماتیک را برای شرکت‌ های خصوصی و سازندگان سلاح در آمریکا، کشورهای بالتیک و اسرائیل و ارتش‌های عربستان، امارات، فرماندهی عملیات ویژه آمریکا و نیروهای نظامی آلمان و دانمارک در افغانستان و نیروهای سویس در عراق ترتیب داده است. پروازهای دیپلماتیک از بازرسی و مالیات و مسائل دیگر معاف می ‌شوند و این یعنی شرکت مذکور به راحتی صدها تن سلاح را به مناطق مختلف جهان منتقل می ‌کرده است.
آمریکا مشتری اصلی پروازهای دیپلوماتیک است
یکی از مشتری‌های اصلی “پروازهای دیپلماتیک برای انتقال سلاح” شرکت‌ های آمریکایی هستند که برای ارتش آمریکا و فرماندهی عملیات ویژه سلاح می ‌فرستند. عامل مشترک در اینجا این است که این شرکت ‌ها سلاح‌ هایی را ارسال می‌ کنند که فاقد معیارها و استاندارهای آمریکایی است و در نتیجه نیروهای آمریکایی از آن ‌ها استفاده نمی‌ کنند.
این اسناد نشان می ‌دهد، طی سه سال گذشته شرکت‌ های آمریکایی در راستای برنامه دولت این کشور درباره تجهیز سلاح، قراردادهای میلیاردی انعقاد کرده‌اند و تمامی این‌ها از “سیلک وی ایرلاینز” برای انتقال سلاح استفاده کرده‌ اند. زمانی که “سیلک وی ایرلاینز” هواپیماهای کافی نداشته، هواپیماهای نیروی هوایی آذربایجان محموله نظامی را منتقل می‌ کردند اما این سلاح به آذربایجان نرسیده است.
شرکت “اوربیتال ای تی کی” (Orbital AtK) نیز در برنامه‌ های تجهیزات نظامی که با استانداردهای آمریکا همخوانی ندارد شرکت می ‌کند. این شرکت طی دو سال اخیر ۲۵۰ میلیون دلار با این کار درآمد داشته است. تمامی اطلاعات درباره نوع سلاح و طرفی که آن را تحویل گرفته محرمانه است.
این شرکت جولای و آگست ۲۰۱۵، از طریق شش پرواز دیپلوماتیک از سوی سیلک وی ایرلاینز سلاح را انتقال داد. این سلاح‌ ها برای پولیس ملی افغانستان فرستاده شد.
“کمرینگ میلیتری پروداکتس” (Chemring Military Products) سرمایه ‌گذاری اصلی در برنامه تجهیزات سلاح است. این شرکت چهار قرارداد ۳۰۲.۸ میلیون دلاری دارد. سلاح را از تولید کنندگان در صربستان، و رومانی گرفته و به عراق و افغانستان انتقال داده است.
بزرگترین وارد کننده سلاح مغایر با استاندارهای آمریکا دسامبر سال گذشته چندین تن بمب را از صربستان به وزارت دفاع افغانستان منتقل کرد.
عربستان ناظر و توزیع کننده سلاح
علاوه بر آمریکا کشور دیگری که مقادیر عظیمی سلاح ساخت اروپای شرقی را خریده و آن را از طریق پروازهای دیپلوماتیک صادر می‌ کند، عربستان است. در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، ۲۳ پروازها دیپلوماتیک سلاح را از بلغارستان، صربستان و آذربایجان به جده و ریاض منتقل کرده ‌اند.
براساس اسناد فاش شده تمامی سلاح‌هایی که از طریق پروازهای دیپلوماتیک منتقل می‌شود به دست تروریست ‌ها در سوریه و یمن می ‌رسد.
عربستان همچنین محموله‌ های نظامی را به آفریقای جنوبی برای کسب درآمد و گرفتن طلا و الماس در کشورهای افریقایی منتقل می ‌کند.
امارات کشور عربی دیگری است که سلاح ساخت اروپای شرقی را که موافق با استاندارهای نظامی نیست خریده و برای طرف سومی فرستاده است. این اسناد نشان می‌دهد که طرف ناظر عربستان بوده است.
پروازهای دیپلوماتیک، فسفر سفید کشنده را منتقل می ‌کنند
فسفر سفید ماده‌ای است که به دلیل آسیب‌ هایی زیانباری که به جا می‌ گذارد، به کارگیری آن در جنگ جنجال برانگیز است. ۳۱ مارچ ۲۰۱۵، سیلک وی ایرلاینز ۲۶ تن محموله نظامی فرستاده که فسفور سفید نیز در میان این محموله بوده است.
برخی از پروازهای دیپلوماتیک سلاح را به مناطق درگیر که از اروپا، آسیا و آفریقا می ‌گذارند، می‌ فرستد. تیربارهایی نیز در میان این تجهیزات وجود دارد که در تصاویر و ویدیوهایی که گروه‌های مسلح در ادلب و حماه سوریه منتشر کرده بودند، دیده شده است.
مارچ ۲۰۱۷ به نظر می‌ رسد که بیش از ۳۰۰ تن سلاح برای قطعات مدافع خلق کرد در شمال سوریه فرستاده شده است. همچنین شش پرواز دیپلوماتیک ۴۳ تن بمب را برای وزارت دفاع عراق منتقل کردند. ۲۸ مارچ نیز ۸۲ تن سلاح از رومانیا به اربیل فرستاده شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟