درخواست پاکستان از بانک جهانی برای حمایت مالی از احداث شاهراه پیشاور – کابل

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21198

یک مقام پاکستانی در سفرش به آمریکا، از بانک جهانی خواسته است تا برای اجرای طرح احداث شاهراه پیشاور- کابل، بخشی از منابع مالی اجرای این طرح بزرگ را تامین کند.

رسانه های پاکستان روز دوشنبه گزارش دادند اسحاق دار وزیر امور اقتصادی و مالی پاکستان در سفر اخیر خود به واشنگتن، ملاقاتی با مسئولان بانک جهانی انجام داده و تلاش کرده است این بانک را برای مشارکت در اجرای طرح اتصال پیشاور و کابل از طریق احداث شاهراه متقاعد کند.

پاکستان تاکید دارد که احداث این بزرگراه نه تنها موجب تقویت حجم تجارت دوسویه میان پاکستان و افغانستان خواهد شد، بلکه نقش یک پل ارتباطی مهم بین آسیاسی جنوبی و آسیای مرکزی را ایفاد خواهد کرد.

پاکستان همچنین به دنبال توسعه شبکه های جاده و ریلی در این کشور با هدف اتصال راهروی اقتصادی چین پاکستان به کشورهای همسایه و کشورهای منطقه است.

شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا پاکستان و تقریبا در نزدیک مرز افغانستان واقع است و کمتر از 300 کیلومتر با کابل پایتخت افغانستان فاصله دارد.

سفارت پاکستان در واشنگتن اعلام کرده است که بانک جهانی با کلیات پیشنهاد و درخواست مطرح شده از سوی پاکستان در خصوص احداث بزرگراه پیشاور- کابل موافقت کرده است.

در شرایط کنونی حجم تجارت، میان پاکستان و افغانستان حدود دو میلیارد دالر است. به رغم اختلافات سیاسی و مرزی میان کابل و اسلام آباد، پاکستان به عنوان همسایه افغانستان، یکی از اصلی ترین شرکای تجاری این کشور است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟