درخواست وزارت مالیه از چین برای ساختن چندین سد و جاده در افغانستان

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 23434

یک مقام در وزارت مالیه در نشستی در پکن کشور چین از مقامات چینی خواست تا در ساخت چندین سد بروی دریای کنر در شرق کشور و همچنان ساختن جاده در نقاط مختلف کشور، به افغانستان کمک کند.

مقام‌های وزارت مالیه می‌گویند که از چین و پاکستان خواسته شده است تا کابل را در زمینه اجرای پنج پروژه بزرگ اقتصادی یاری رسانند.

به گزارش اطلس به نقل از بی بی سی، خالد پاینده، رئیس اقتصاد بزرگ در وزارت دارایی افغانستان، گفت که در مرحله نخست گفتگوهای همکاریهای عملی میان چین، پاکستان و افغانستان که در شهر پکن، پایتخت چین، برگزارشد، کابل خواستار ساخت سدهای آب بر روی “دریای کنر” در شرق افغانستان، ساخت جاده حمل و نقل میان کابل- پیشاور، ایجاد خط آهن میان کابل – پیشاور در شرق، ایجاد خط آهن هلمند- بهرامچه در جنوب و ساخت خط آهن قندهار- چمن در جنوب افغانستان شده است.

پاکستان همواره به ساخت سدهای آبی بر روی رود کنر حساس بوده ولی آقای پاینده می‌گوید که این سدها باید طوری ساخت شود که هم افغانستان و هم پاکستان از آن مستفید شوند.

سه طرف در این نشست تاکید کردند که همکاری سه جانبه میان چین، افغانستان و پاکستان به صلح و ثبات و توسعه افغانستان و منطقه کمک خواهد کرد.

یاوجینگ، سفیر چین در افغانستان، در همین ارتباط گفته است که هدف از اجرای طرح “یک کمربند اقتصادی، یک راه” سهم‌گیری بیشتر در توسعه منطقه‌ای است. از این طرح با عنوان “اوبر” و یا “جاده ابریشم نوین” نیز یاد می شود.

او افزود که اگر شما به سیاست چین پس از سال ۲۰۱۴ نگاه کنید به ویژه پس از ایجاد حکومت وحدت ملی ما ابتکار منطقه‌ای را روی دست گرفته‌ایم که همان راه ابریشم جدید است. این به معنی سهم‌گیری چین در توسعه منطقه‌ای است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین ثور امسال در چارچوب برنامه بلندپروازانه “جاده ابریشم نوین” را در حضور رهبران کشورهای دنیا اعلام و وعده کرد که برای احیای جاده ابریشم قدیم ۱۲۴ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری کند.

جاده ابریشم نوین – با نام رسمی “یک کمربند اقتصادی، یک راه” – ابتکار رئیس جمهور چین است که برای اولین بار درسال ۲۰۱۳ آن را مطرح کرد. این پروژه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی.

هدف از این برنامه ایجاد یک منطقه اقتصادی یکپارچه و هماهنگ در مسیر کشورهای جاده ابریشم قدیم است اما به آن محدود نمی‌شود و به کشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیا از جمله پاکستان گسترش خواهد یافت.

این راه ابریشم نوین از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است. بخش شمالی چین را از طریق کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان و ازبکستان) به روسیه و اروپا متصل می‌کند.

مسیر مرکزی از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس و همچنین ترکیه و دریای مدیترانه می‌رسد.

مسیر جنوبی از چین آغاز و به آسیای جنوب شرقی، جنوب آسیا و پاکستان و اقیانوس هند ختم خواهد شد. کشورهای این مسیر اکثرا عضو بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت های آسیا است که به ابتکار چین تاسیس شده است.

افغانستان خواستار پیوستن به بانک توسعه آسیا است و اساسنامه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا توسط کابینه افغانستان تصویب و منتظر تصویب آن توسط مجلس نمایندگان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟