درخواست طالبان برای مذاکره با آمریکا

  • انتشار: ۸ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37524

گروه طالبان با نشر پیامی ضمن ابراز آمادگی برای مذاکره با ایالات متحده از مقام‌های امریکایی خواسته است که برای حل صلح آمیز وضعیت در افغانستان باید با دفتر سیاسی این گروه گفتگوهای رو در رو صورت گیرد.

اعلامیۀ طالبان در واکنش به اظهارات اخیر معین وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا صادر شده است که گفته بود درب مذاکرات صلح به روی طالبان باز است.

الیس ولس، معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفت “مهم ترین پیام ما برای طالبان این است که دروازۀ مذاکرات صلح باز است… آن عده از اعضای طالبان که آمادۀ دست برداشتن از خشونت و قطع رابطه با دهشت افگنان و متابعت از قانون اساسی افغانستان اند، می‌توانند در مذاکرات صلح شرکت کنند”.

این در حالیست که اول هفته جاری روزنامه الشرق الاوسط به نقل از مشاور امنیت ملی افغانستان که به دعوت رسمی «محمد بن سلمان» شاهزاده سعودی در عربستان به سر می برد ؛ نوشته بود که تلاش ها برای بستن دفتر سیاسی گروه طالبان در کشور قطر آغاز شده است.

محمد حنیف اتمر که به عربستان سفر کرده بود به امارات نیز سر زد و از مقامات آن کشور خواست که برای بستن دفتر طالبان در قطر کمک کنند زیرا به گفته او آن دفتر هیچ نقش مثبتی در روند صلح افغانستان ایفا نکرده و نمی کند.

با این حال فردا چهارشنبه قرار است در کابل دومین نشست «پروسه کابل» برگزار شود و این نشست تلاش دارد با ترسیم اجماع جهانی، راهکارهای عملی برای برون رفت افغانستان از وضعیت فعلی را به منظور رسیدن به ثبات و امنیت ارایه کند.

در این نشست آن گونه که وعده شده است آخرین برنامه دولت افغانستان برای تحقق صلح عرضه می شود و طبیعی است که برون داد آن تکلیف دفتر قطر را هم مشخص خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟