درخواست زلمی خلیل زاد از ترامپ برای فشار بیشتر به پاکستان

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 29386
زلمی خلیل زاد

زلمی خلیل زاد سفیر پیشن امریکا برای افغانستان، از رییس جمهور ترامپ می خواهد تا در سه حوزه مهم اقداماتش را برضد پاکستان متمرکز سازد. و بر این کشور فشار وارد کند تا این کشور حمایت از طالبان و دیگر گروه های تروریستی را متوقف کند.

آقای خلیلیزاد دریک مقاله درنیویارک تایمز می‌گوید که رییس جمهور ترامپ در نخست باید همزمان با افزایش نیروها درافغانستان، تلاش‌های دیپلوماتیک را نیز گسترش و این دو را باهم هماهنگ سازد و نیز نماینده ویژه‌اش را به کار بگمارد تا با رهبران افغان برای عملی شدن تعهدات شان درکار آوردن  اصلاحات سیاسی و اقتصادی کار کنند.

وی می افزاید که ترامپ در گام دوم آماده مقاومت پاکستان و آزمودن خودش باشد زیرا پاکستان ممکن است حمله‌ها را برمنافع ایالات متحده افزایش دهد و نشان دهد که واشنگتن بدون اسلام آباد در جنگ با هراس افگنی پیروز شده نمی تواند.

این دیپلومات کهنه کارهمچنان از اداره ترامپ می خواهد تا برسفرهای تمامی مقام‌های پاکستانی که با هراس افگنان همکاری دارند ممنوعیت وضع کند و دارایی‌های آنان را ضبط کند و نیز درکنار قطع کمک‌های واشنگتن، جلوی کمک های نهادهای جهانی چون بانک جهانی و صندوق جهانی پول را به این کشور بگیرد.

درهمین حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به پاکستان هشدار می دهد که اگر اسلام آباد رویکردش را در برابر گروه‌های هراس افگن تغییر ندهد و نیز در  پیکار با هراس افگنی جدیت نشان ندهد، پاکستان احتمالا پشتیبانی امریکا را از دست خواهد داد.

اما هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است:”چین در باره روابط پاکستان و افغانستان سخت نگران است. به نظر ما روابط خوب و با ثبات میان دو کشور، به سود آنها و منطقه خواهد بود.”

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که دو روز قبل رییس جمهور امریکا، دونالد ترامپ راهبرد تازه اش را برای افغانستان اعلام کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟