دختران ربات‌ساز افغانستانی با پوشش رسانه ای در واشنگتن استقبال شدند

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 26380

تیم شش نفری دختران ربات‌ساز افغانستان که گویا با پادرمیانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا موفق شدند اجازه سفر به امریکا را بگیرند، شب گذشته (جمعه‌شب) به واشنگتن دی سی رسیدند و با استقبال گرم روبرو شدند.
دستیار وزیر خارجه امریکا، سفیر افغانستان در واشنگتن و شماری از افغان‌های مقیم امریکا به استقبال این دختران در میدان هوایی آمده بودند، و چندین رسانه‌ی مشهور ورود آنان به امریکا را پوشش دادند.
این دختران دانش‌آموزان مدارس دخترانه هرات اند. آنان موفق به ساخت یک روبات شده بودند و روبات آنان در مسابقه بین‌المللی ربات در واشنگتن با اشتراک ۱۶۰ تیم از سراسر جهان راه یافته بود. اما قبلاً دو بار به درخواست ویزای آنان جواب رد داده شده بود و روبات بدون سازندگانش برای اشتراک در مسابقه به واشنگتن فرستاده شده بود.
مسابقه بین‌المللی روبات از ۱۶ الی ۱۸ جولای در واشنگتن برگزار می‌شود.
پس از آن که سفارت امریکا در کابل دو بار به درخواست ویزای این دختران جواب رد داد، با توصیه دونالد ترامپ، مقام‌های امریکایی اجازه سفر ده روزه بدون وزیرا را برای این دختران دادند.

این دختران در دو هفته روباتی ساختند که در بازی‌های روباتیک نقش جمع کننده توپ را بازی می‌کند. روبات این دختران که با استفاده از وسایل ابتدایی ساخته‌ شده‌اند با ۱۶۰ تیم از سراسر جهان در این مسابقه رقابت خواهد کرد.
گفته می‌شود تجهیزات ارسالی برای این دختران در گمرک معطل ماند و در نتیجه آن‌ها با نوآوری از وسایل ابتدایی موجود در خانه، برای جایگزینی قطعات این روبات استفاده کردند.

گفته شده وزارت خارجه امریکا علت رد درخواست ویزا را توضیح نداده بود اما نگرانی ها از ماندن دختران در آمریکا و بازنگشتن آنان به افغانستان از دلایل رد درخواست دختران افغان گفته شده است.

به نوشته این رسانه‌ها رییس جمهوری آمریکا از این موضوع آگاه شده و از مقام‌های شورای امنیت ملی خواست در صورت امکان در آن مداخله کنند.

دینا پاول معاون تیم مشاوران امنیت در بیانیه‌‌ای نوشت که “این هیات از دختران جوان که دست اندرکار علم و دانش هم هستند بسیار مایه افتخار هستند. آن ها نماینده بهترین های جامعه افغانستان و تجسم این امید هستند که آرزوهای بلند آن ها می تواند جامه عمل بپوشد. اینها رهبران آینده جامعه افغانستان و سفرای قدرتمند کشور خود هستند.”

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟