دانش در سازمان ملل: حملات تروریستی در افغانستان از سوی پاکستان سازماندهی می شود

  • انتشار: ۱ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15827

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، در سخنرانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ما اسنادی در دست داریم که حمله ی خونین بر تظاهرات جنبش روشنایی و همچنین حمله بر دانشگاه آمریکایی کابل در کشور پاکستان طرح ریزی شده بود.

معاون رییس جمهور ضمن انتقاد تند از پاکستان از جامعه جهانی خواست که برای نابودی پایگاهای تروریستان در خاک پاکستان وارد عمل شود.

آقای دانش شب گذشته (چهارشنبه ۲۱ سپتامبر) در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

سرور دانش در نطق خود گفت که پاکستان در امر مبارزه با تروریزم برخلاف ادعا و تعهد خود صادقانه عمل نمی کند.

او مدعی شد که براساس اسناد و شواهد حملات اخیر تروریستی در دهمزنگ کابل در جریان تظاهرات هواداران جنبش روشنایی و حمله بر دانشگاه امریکایی – افغانستان در خاک افغانستان طرح ریزی و سازماندهی شده بود.

دانش می گوید که تروریستان با حمایت حامیان خارجی (پاکستان) دست به این حملات زدند، که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها تن شد.

این دو حمله بزرگترین حملات گروه های تروریستی در ما ها و سال های اخیر در کشور خوانده شده که واکنش های تندی را در داخل و خارج از افغانستان به همراه داشت.

دانش می گوید که افغانستان بارها از پاکستان خواسته تا پناهگاه های شناخته شده ای تروریست ها در خاک این کشور را ازبین ببرد، اما متاسفانه به گفته او هنوز هیچ تغییری در وضعیت رونما نشده است.

او می گوید که جامعه جهانی برای ازبین پناهگاه های تروریستان در خاک پاکستان توجه کند و به گفته آقای دانش مبارزه جدی با تروریزم نیازمند شکل گیری یک برنامه بیست ساله است که در این برنامه افغانستان به عنوان خط مقدم نبرد مورد توجه جهان قرار گیرد.

دانش گفت: “ما از دولت ها می خواهیم که در مباره با تروریزم تعهدات بین المللی خود را صادقانه اجرا نمایند و با برخورد دوگانه تروریستان را به تروریستان خوب و بد تقسیم نکنند و بیش از این باعث تضعیف نظم بین المللی نشوند. ”

به گفته معاون رییس جمهوری افغانستان، بزرگترین چالش در برابر حکومت وحدت ملی ادامه جنگ و تامین امنیت است، او تاکید کرد که در حال حاضر بیش از ده گروه تروریستی علیه حکومت می جنگند که هممه آنها در پاکستان تمویل، تجهیز و در آن کشور پایگاه های امن دارند.

دانش سران حاضر در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را خطاب قرار داد و گفت: “ما در این رابطه از شما می پرسیم که رهبران پیشین القاعده و طالبان در کجا اقامت داشتند و در کجا کشته شده اند؟ و همین اکنون رهبران طالبان و گروه حقانی در کجا هستند؟ و تجهیز، آموزش و تمویل آنان در یک جنگ تمام عیار از کجا و چگونه صورت می گیرد؟ ”

پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در دو سال پیش این دومین مورد از انتقادهای تند علیه پاکستان بوده است، پیشتر و پس از حملات زنجیره ای در کابل محمد اشرف غنی، رییس جمهوری نیز از اینکه گروه های تروریستی مورد حمایت پاکستان قرار دارند از این کشور به شدت انتقاد کرده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟