دانش در دیدار با معاون وزیر خارجه امریکا خواستار حمایت از عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15902

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در جریان سفر به ایالات متحده امریکا صبح امروز (یکشنبه) 24 سپتامبر در دیدار با تام مالینوسکی معاون وزیر خارجه امریکا خواستار حمایت از نامزدی افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای دوره سالهای 2018 الی 2020 حمایت شد.

دفتر مطبوعاتی معاون دوم رئیس جمهور در بیانیه ای نوشته است که مالینوسکی، معاون وزیر خارجه امریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار با سرور دانش معاون رییس جمهور و رییس هیات افغانی در هفتادویکمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد در اقامتگاه وی در در شهر نیویارک دیدار و گفتگو کرد.

معاون رییس جمهور در این دیدار ضمن قبول وجود بعضی نگرانی ها در قبال توافق صلح با حزب اسلامی از سوی مردم افغانستان و فعالین جامعه مدنی تاکید کرد که تنها در صورت ایجاد مکانیزم مناسب برای اجرای موافقت صلح نتیجه مناسب از این توافق حاصل خواهد شد.

وی در عین حال افزود که شروط حکومت افغانستان در این توافق که عبارتند از قطع هر نوع ارتباط با گروه های افراطی در داخل و خارج کشور از سوی حزب اسلامی و خلع سلاح افراد وابسته به این حزب و ادغام آنها در نیروهای امنیتی افغانستان که باید رعایت گردند و نیز این نگرانی که صلح نباید به بهای قربانی کردن عدالت، حاکمیت قانون و حقوق بشر باشد از سوی حکومت افغانستان جدی گرفته خواهد شد.

دانش با تاکید بر اهمیت نقش رسانه های آزاد در کشور گفت که با همکاری داستان کل کشور و دیگر نهادهای عدلی و قضایی موضوع پیگیری قضایای مربوط به ژورنالیستان را جزو اولویتهای کاری حکومت قرار گرفته است.

وی از حکومت ایالات متحده خواستار کمکهای بیشتر در مورد برنامه های آموزشی حقوق بشر و ارتقای ظرفیت و مشوره تخنیکی برای پولیس، دادستانی و محاکم افغانستان، خصوصا در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر، گردید و گفت که حکومت وحدت ملی برنامه های منظمی را برای رسیدگی به اتهامات نقض حقوق بشر روی دست خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور درخواست افغانستان از ملل متحد برای تعیین یک نماینده ویژه برای بررسی مشکلات ژورنالیستان در افغانستان را با آقای مالینوسکی مطرح کرد و از ایشان خواستار حمایت برای قبول این پیشنهاد از سوی سازمان ملل متحد شد.

وی با اشاره به تمایل افغانستان برای پیوستن به پروتوکول اختیاری کنوانسیون بین المللی منع شکنجه و آمادگی افغانستان برای توسعه همکاری با محکمه جنایی بین المللی از حکومت امریکا درخواست کرد تا از نامزدی افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای دوره سالهای 2018 الی 2020 حمایت کند.

در این دیدار هم چنین مالینوسکی بر اهمیت موضوع حقوق بشر و تداوم همکاریهای حکومت امریکا با حکومت افغانستان تاکید کرد و احترام به قوانین و حقوق بشر، خصوصا حقوق زنان را حائز اهمیت خواند.

وی از تلاشهای حکومت افغانستان برای دستیابی به صلح اعلان حمایت کرد و گفت: هیچ جایگزین و راه واقع گرایانه دیگری برای دستیابی به صلح در افغانستان بجز تعقیب گفتگوهای صلح وجود ندارد. مالینوسکی توسعه مطبوعات آزاد را یکی از دستاوردهای مهم در افغانستان برشمرد و از حکومت افغانستان خواستار اقدامات بیشتر در قبال محافظت از ژورنالیستان گردید.

وی علاوه کرد که به منظور تقویت کمکهای دولت امریکا به نهادهای مختلف افغانی، ایجاد مکانیزم های موثر به خاطر تحقیق و حسابدهی قضایایی که مربوط به نقض حقوق بشر می شوند حائز اهمیت است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهور سه روز قبل، در رآس یک هیات دولتی، برای شرکت در اجلاس سالانه عمومی سازمان ملل عازم نیویارک ایالات متحده شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟