دانش: حدود 65 درصد جمعیت کشور بی سواد است

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 30126

سرور دانش معاون رئیس جمهور می گوید که حدود 35 درصد شهروندان بالای ۱۵ سال افغانستان، با سواد اند و مابقی جمعیت بالای 15 سال لز بیسوادی رنج میبرند.

معاون دوم رئیس جمهور که در مراسم روز جهانی سواد آموزی در کابل سخن می گفت نرخ بیسوادی در کشور را در قیاس با میانگین جهانی آن بسیار بالا عنوان کرد.

اقای دانش گفت که در 16 سال گذشته تلاشهای زیادی برای توسعه سیستم معارف کشور انجام شده و در بسیاری از مناطق، مکاتبی که سالها تعطیل بودند نیز فعال شده اند، اما برای جبران کاستی های چند دهه اخیر، باید فغالیت های بیسترس صورت بگیرد.

معاون دوم رئیس جمهور گفت که علیرغم اشتیاق زیاد مردم به سواد آموزی و تلاش آنها برای فرستادن فرزندان شان به مکاتب، باز هم افغانستان در انتهای فهرست کشورهای دارای بیشترین بیسواد قرا دارد و این وضعیت، نگران کننده است.

وی گفت: بیشرین فیصدی بی‌سواد نفوس جهان در ۱۰ کشور جهان به شمول چین، پاکستان، هند و افغانستان است که کشورما در آخر فهرست ده کشور قرار دارد.

اقای دانش در بخشی از سخنان خود از اجرایی شدن طرح بسیح ملی جهت محو بیسوادی در اینده ای نزدیک خبر داد.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش زنان گفت که خوشبختانه 55 قیصد کسانی که در کلاس های سواد آموزی شرکت کرده اند را زنان تشکیل می دهند و وزارت معارف مصمم است تا زمینه های بیشتری را در جهت سواد آموزی زنان فراهم آورد.

وزارت معارف یکی از وزارت خانه هایی است که در سالهای اخیر مکررا به فساد مالی و اداری متهم بوده و اسنادی در خصوص وجود مکاتب و معلمان خیالی که بودجه آن در وزارت هزینه می شده اما مدرسه ای وجود نداشته منتشر شده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟