دانش: با وجود گذشت حدود یک قرن از استقلال افغانستان، هنوز هم ثبات در کشور سامان نیافته است

  • انتشار: ۲۸ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 46370

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پیامی به مناسبت 28 اسد سالروز استرداد استقلال افغانستان گفته است که با وجود گذشت نزدیک به قرن از از استقلال افغانستان، اما هنوز هم روند ثبات سیاسی و فرآیندهای مرتبط به آن سامان نیافته و جنگ و خشونت تصویر افغانستان امروز است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری با انتشار پیامی به مناسبت نود و نهمین سالروز استقلال افغانستان گفته است که در جنگ افغان و انگلیس همۀ اقوام با کمال وحدت و همدلی به میدان نبرد رفته و در سایۀ رهبری امان‌الله خان پادشاه سابق کشور، این برگ زرین تاریخ، به ثبت رسیده و استقلال افغانستان تثبیت شد. در پی آن نخستین حرکت برای تأمین نظم قانونی به راه افتاد و با تصویب اولین قانون ‌اساسی به نام «نظامنامۀ اساسی دولت علیه افغانستان»، سنگ تهداب نظام مبتنی بر قانون، به زمین گذاشته شد.

با وجود آنکه نزدیک به یک قرن از استقلال کشور می‌گذرد، هنوزهم روند ثبات سیاسی و فرآیندهای مرتبط به آن، چنانکه باید، سامان نیافته و علی‌رغم سال‌ها تلاش برای امنیت پایدار، جنگ، خشونت و بنیادگرایی تصویر افغانستان امروز است. ماهنوز هم با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه هستیم. گروه‌های تروریستی وحدت و انسجام مردم را نشانه گرفته و فجایعی را خلق می‌کنند که نظیر آن را تاریخ کمتر دیده است. حمله بر مکاتب و آموزشگاه‌ها و مراکز فرهنگی فقط در راستای تلاش نافرجام دشمن برای ایجاد تفرقه و ترس از دانایی قابل تفسیر است.

برای مقابله با این چالش‌ها، وحدت ملی نخستین ضرورت زمانۀ ماست. مردم افغانستان اگر یک‌دل و هم‌صدا در کنار هم بایستند، دست مداخله‌گران از رسیدن به اهداف شومی که در سر دارند، کوتاه خواهد شد.

حکومت افغانستان به هدف تأمین صلح، آتش‌بس و ختم جنگ بسیار تلاش کرده است؛ اما این گروه‌های مسلح مخالف دولت به خصوص گروه افراطی طالبان است که به هیچ ارزشی احترام نداشته و همواره بر طبل جنگ می‌کوبند. حملات خونین اخیر در کابل، غزنی، فراه، ازرگان، بغلان و دیگر ولایات کشور از طریق ادامۀ سیاست زمین‌سوخته، نشانۀ روشن بر پشت‌پا زدن به مطالبۀ مردم است.

برگزاری انتخابات و رفتن به پای صندوق‌ رأی، بهترین گزینه برای پاسداری از دستاوردهای مبارزات سیاسی مردم و حفظ استقلال کشور است و از این جهت به برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی در سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده تأکید دارم. در انتقال قدرت سیاسی و یا اعمال حاکمیت مردم از طریق نظام نمایندگی، انتخابات تنها راهکار قانونی و دموکراتیک است و به جز این، هرگونه سازوکار دیگر محکوم به شکست و ناکامی خواهد بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟