داعش برای یک عملیات تروریستی دیگر در غرب برنامه ریزی می کند

  • انتشار: ۷ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16076

فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در عراق، از برنامه ریزی برای یک عملیات بزرگ در غرب خبر داد و تأکید کرد، داعش کارهای اولیة آن را اکنون در رقه انجام می‌دهد؛ واقعه‌ای که نگرانی جدی آمریکایی‌ها را در پی داشته و به همین دلیل، آمریکایی‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا روند جنگ علیه داعش سرعت بگیرد و به پایتخت خلافت خودخوانده داعش برسد تا ابتکارعمل از سران داعش برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی حملات تازه در غرب گرفته شود.

ژنران استفن تاونسند، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در عراق، به روزنامه نگاران در بغداد گفت: «می‌دانیم که آنها دارند برای کاری برنامه ریزی می‌کنند، ولی دقیقا نمی‌دانیم کی و کجا می‌خواهند آن را عملی کنند. بسیار مهم است که رقه را هر چه زودتر محاصره کنیم، زیرا باید راه‌های داعش را به دلیل تهدید امنیتی که متوجه غرب است مسدود کرد».

تاونسند اطلاعات دیگری در این خصوص به روزنامه نگاران نداد و تنها به این نکته بسنده کرد: «مخاطب اصلی این اقدامات ایالات متحده و فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر هستند. البته نقشه‌ای برای سرعت بخشیدن به بازپس گیری رقه وجود ندارد و چنین کاری بسیار بیشتر از عملیات فعلی برای بازپس گیری موصل طول می‌کشد».

احتمال می‌رود آمریکا از طریق شنود وسیع مکالمات داعش به اطلاعاتی دست یافته که برنامه‌ریزی برای این حملات را تأیید می‌کند. ما با توجه به پیچیدگی ارتباطات تروریست‌ها و عدم انتقال بخشی از اطلاعات حساس نظیر محل انجام اقدامات تروریستی از طریق سرویس‌های ایمیل و خطوط تلفن، هدف‌های احتمالی داعش در کشورهای غربی و زمان انجام عملیات‌ها معمولاً تا پیش از انجام عملیات‌های داعش شناسایی نمی‌شوند.

تاونسند درباره تحرکات داعش در موصل که اکنون با حمله عظیمی از چند سو در حال آزادسازی است، گفت: «نیروهای داعش در داخل و خارج موصل تحرکاتی دارند، زیرا شهر در محاصرة کامل نیروهای عراقی و پیشمرگ های کرد نیست؛ با وجود این در هفتة گذشته، تعداد اندکی از نیروهای داعش و خانواده هایشان از شهر خارج شده‌اند».

داعش در روزهای اخیر همزمان با آغاز عملیات آزادسازی موصل، حملات انتحاری متعددی در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد انجام داده و بعید نیست، عملیات‌های مشابهی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا پیاده سازی کند. نگرانی‌ آمریکا از وقوع حملات بزرگ در ایالات متحده نگرانی سران این کشور را در پی داشته؛ اما با توجه به میزان پراکندگی تروریست‌ها در عراق و سوریه و عدم اراده جدی آمریکا برای حذف تروریست‌ها و استفاده از این گروه‌های تروریستی به عنوان یک کارت، این تهدید امنیتی در کوتاه مدت حذف نخواهد شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟