دادستان کل فساد را پیچیده ترین جرم دانست

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13581

فرید حمیدی دادستان کل می گوید “فساد پیچیده‌ترین جرم است که با پیچیده‌ترین شیوه‌ها صورت می‌گیرد، و کسانی در این کار دخیل اند که قوانین را به مراتب بهتر از نهادهای عدلی و قضایی می‌دانند”.

او امروز (شنبه) در نشستی در کابل گفت که بدون مبارزه با فساد امید و اعتمادی در دل مردم افغانستان ایجاد نخواهد شد.

دادستان کل می‌گوید که فساد بزرگترین دشمن مردم افغانستان و خطرناکتر از تروریسم است، به گفتۀ حمیدی در پرونده‌های فساد، دستگاه عدلی و قضایی با افراد عادی سروکار ندارد.

به گفتۀ او، در مناطقی که دولت افغانستان حضور دارد، مردم برای حل‌وفصل قضیه‌های‌شان به مخالفان مسلح مراجعه می‌کنند.

حمیدی می‌گوید که عدالت امنیت را تقویت می‌کند و تنها با زور اسلحه نمی‌توان به ثبات رسید.

عبدالله عطایی رئیس تعلیمات قضایی دادستانی کل نیز در سخنانی گفت: بازداشت 60 تن از کارمندان این اداره را به جرم فساد اداری از جملۀ کارهای مثبتی می‌داند که دادستان کل در زمینۀ مبارزه با فساد انجام داده است.

آقای عطایی از تغییر و تبدیل 659 قاضی در سراسر کشور نیز به عنوان تلاشی برای اصلاح سیستم قضایی یاد می‌کند.

همچنان به گفته این مقام قضایی، شش قاضی، ۱۱ محرر و کارمند اداری، و ۴۳ تن دیگر که با سوء استفاده از نام ستره محکمه به عنوان کمیشن کار فعالیت می کردند بازداشت شده و تحت پیگرد قرار گرفته اند.

عطایی تصریح کرد که مبارزه با فساد اداری از وظایف تمامی منسوبین قوای قضایی بوده باید همه این منسوبین بدانند که فساد با تمام انواع و اشکال آن مردود بوده و عامل فساد در هر سطحی که باشد با برخورد جدی قانونی مواجه خواهد شد.

رییس جمهور غنی در مراسم سوگند وفاداری‌اش، دادگاه عالی را لانۀ فساد خواند و از برنامه‌های جدی برای مبارزه با این پدیده سخن زد. اما حالا که نزدیک به دو سال از حکومت او می‌گذرد، منتقدانش به این باور اند که رییس جمهور تا کنون صرف حرف زده و در عمل اقدام مهمی نکرده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟