خلیلی: نباید از شورای عالی صلح انتظار معجزه یک شبه داشت

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 30861

محمدکریم خلیلی، رئیس شورای صلح افغانستان گفته است با توجه به طولانی بودن پروسه صلح، نباید از این شورا انتظار معجزه ی یک شبه داشت و این شورا از تمام داشته هایش برای تامین صلح استفاده خواهد کرد.

آقای خلیلی، که در مراسم “گرامی‌داشت از روز جهانی صلح” صحبت می کرد، گفت که شورای عالی صلح از بدو ایجاد تا اکنون، باوجود مشکلات و کمبودی‌ها، دستاوردهایی نیز داشته است و توافق صلح با حزب اسلامی به عنوان نمونه یاد کرد.

او تأکید کرد که با توجه به طولانی‌بودن پروسۀ صلح، نباید انتظار معجزۀ یک شبه را از شورای صلح داشت و این شورا از تمام فرصت‌ها برای تأمین صلح استفاده کرده است.

آقای خلیلی افزود “ما صلح را یک ضرورت جدی و ملی افغانستان می‌دانیم، خوشحالم که امروز شرایط خوبی هم در سطح بین‌المللی، هم در سطح منطقه و هم در سطح ملی، برای پیشبرد پروسۀ صلح آماده است و امیدوارم که از این شرایط ما بتوانیم گام‌های استواری جهت برقراری صلح و ختم جنگ برداریم”.

او از مخالفان مسلح خواست که از این فرصت استفاده کنند و بدانند که صلح تسلیمی و ذلت آنان نیست؛ بلکه به دیدگاه‌های ملی آنان احترام گذاشته می‌شود و در این پروسۀ تفاهم، هر دو جانب باید احساس “عزتمندی” کنند.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت، در چند ماه اخیر برنامه‌هایی را برای ایجاد سیستم کارا، مؤثر و فعال در این شورا در سطح مرکز و ولایات روی دست گرفته اند تا پروسۀ صلح به کامیابی برسد.

این در حالی است که سال‌های گذشته، منتقدین از شورای عالی صلح به عنوان یک نهاد منفعل و ناکارا یاد می‌کردند و از کارکرد این شورا انتقاد داشتند.

آقای خلیلی؛ اما افزود “ما تحت تأثیر تبلیغات منفی قرار نخواهیم گرفت، به هیچ‌وجه به اتهام‌هایی که گاه‌گاهی وارد می‌کنند، چه حق، چه ناحق واکنش نشان نخواهیم داد. ما مجموعه‌ای هستیم که از یک موضع و آدرس بی‌طرفانه، این موضوع مهم را که امروز بزرگترین نیاز مردم افغانستان است، با متانت، با حوصله‌مندی، با بردباری پیش ببریم”.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟