خطر نفوذ داعش به افغانستان

  • انتشار: ۳ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 2194

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از صدای آمریکا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه میگوید خروج قوای خارجی از افغانستان، تهدیدی بر روسیه از جانب نفوذ دولت اسلامی (داعش) است . پوتین این سخنان را در نشست رهبران شش جمهوری سابق شوروی واعضای سازمان پیمان امنیت جمعی شامل ارمنستان، بیلاروس، تاجکستان، روسیه، قرغزستان و قزاقستان که در مسکو با هم دیدار کردند بیان داشت. این رهبران روی آزمون های امنیتی منطقه صحبت کنند.

وضعیت در افغانستان در صدر اجندای این نشست قرار داشت. آقای پوتین گفت خروج بالقوه نیرو های بین المللی از افغانستان، خطرات امنیتی در تمام منطقه را افزایش می بخشد.

پوتین گفت، تکمیل روند خروج نیرو های بین المللی از افغانستان، خطر امنیت را در منطقه افزایش میدهد. ما همه به یک افغانستان مرفه، شگوفان و بیطرف علاقه داریم. ما فرض می کنیم که رهبری جدید افغانستان به طور فعال، در تلاش برای ایجاد ثبات در وضعیت کشور خواهد بود. در عین زمان، وضعیت فعلی نگران کننده است. گروه هایی از جنگجویان دولت اسلامی (داعش) با هدف شامل ساختن برخی از ولایات افغانستان به خلافت اسلامی، در حال ظهور اند. دهشت افگنان و افراط گرایان در حال حاضر در تلاش برای گسترش فعالیت های خود به آسیای مرکزی می باشند. در این شرایط، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید برای اقدامات پیشگیرانه آماده باشند.

رئیس جمهور پوتین گفت که او نسبت به اوضاع افغانستان نگران است و به این باور است که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید آماده عمل باشد.

پوتین گفت همکاری نزدیک با افغانستان نقطه مرکزی در سازمان امنیت مشترک می باشد.

پوتین اضافه کرد که در سال ٢٠١۴ بعد از خروج قوای امریکایی از افغانستان روسیه و شرکای آن باید با ازدیاد تندروی و مواد مخدره در منطقه آماده باشند.

پوتین همچنان گفت که بادرنظر گرفتن شرایط، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید توجه داشته باشند تا سرحدات بین افغانستان و تاجکستان را امن سازند. به اساس سخنان پوتین آنها باید به مقامات تاجکستان در عصری کردن قوتهای این کشور معاونت کنند.

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان گفت، او از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی میخواهد تا از کشورش دربرابر تهدید های که از ناحیه جنگجویان و مواد مخدره از افغانستان به آن متوجه می باشد، حمایت کنند.

امام علی رحمان گفت، تاجکستان مجبور است تا با دهشت افگنی، تندروی و افراطیت و همچنان قاچاق اسلحه و مواد مخدرمقابله کرده و حیثیت یک حایل را ایفا کند. درین زمان دشوار ما حق داریم تا از کشورهای سازمان امنیت مشترک خواهان کمک های موثری باشیم.

گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، بخش های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترول دارند و شمار و نفوذ آن ها روزتا روز در حال افزایش است. با این حال جنگجویان عضو داعش تنها محدود به شرق میانه نیستند و شهروندان کشورهای غربی نیز در میان این نیرو ها به چشم می خوردند. بسیاری از نیروهای این گروه از جمهوری های سابق شوروی و اغلباً از آسیای مرکزی و منطقه قفقاز بوده و تعداد زیادی از آن ها ازچچن و داغستان به عضویت این گروه درآمده اند.

بازگشت اعضای گروه دولت اسلامی به کشورهای اصلی شان و افزایش تعداد آن ها، تهدید جدی برای کشور های غربی و آسیای مرکزی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟