حکمتیار: برگزاری جرگهٔ مشورتی راه حل مشکلات افغانستان نیست

  • انتشار: ۲ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2دسته بندی نشدهسیاست
  • شناسه مطلب: 53797

حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، در واکنش به تصمیم حکومت مبنی بر برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، می‌گوید که این جرگه نمی‌تواند مشکلات را حل کند. 

حکومت افغانستان تصمیم دارد تا در اواخیر ماه حوت، یک جرگۀ مشورتی را برای گفتگو در بارۀ صلح کشور برگزار کند.
پیش از این، شماری از سیاسیون به ویژه حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین از این تصمیم حکومت استقبال کرده‌‌ و آن را راه حلی برای بن‌بست جنگ افغانستان خوانده‌است.
گلبدین حکمتیار که امروز (۲حوت) در چهلمین سالگرد تأسیس نشریۀ شهادت، در کابل سخن ‌می‌زد، بر برگزاری انتخابات به موقع تأکید کرد.
او گفت که یگانه راه‌حل مشکلات در افغانستان، برگزاری انتخابات است که برمبنی آن یک حکومت «مشروع» و «قانونی» که بر مردم تحمیل نشده باشد شکل بگیرد.
حکمتیار، می‌گوید که افغانستان به یک حکومت بی‌طرف نیاز دارد که به هیچ کشور بزرگ پیوند نداشته باشد و در برابر کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ هم سیاست بی‌طرفی داشته باشد.
او هشدار می‌دهد تا زمانی که افغانستان سیاست مستقل و بی‌طرف نداشته باشد، جنگ در افغانستان و منطقه پایان نخواهد یافت.
ویدر بخش دیگر از سخنانش دربارۀ حضور نیروهای خارجی نیز سخن زد. او با ماندن این نیروها در افغانستان مخالفت کرد و گفت که حضور آنان باعث ادامۀ جنگ در کشور شده‌است.
او در این سخنرانی‌اش، از طالبان خواست که به درخواست حکومت تمکین کنند و برای گفتگوهای بین‌الافغانی حاضر شوند، در خواستی که تاکنون مکررأ از سوی حکومت افغانستان نیز مطرح شده‌است، اما طالبان تاکنون حاضر نشده‌اند با حکومت مذاکره کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟