حمله خونین کابل را کدام گروه انجام داده است؟

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 23634

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از انفجار موتر تانکر بمب گذاری شده در کابل، پایتخت افغانستان که بیش از ۹۰ کشته و 470 زخمی برجای گذاشت هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است. چندین گروه مخالف دولت در کانون اتهام قرار دارند.

هر چند امنیت ملی، گفته است که بر اساس گزارش های موثق اطلاعاتی، حمله موتر بمب گذاری شده در کابل توسط شبکه حقانی با راهنمائی و همکاری مستقیم سازمان اطلاعات پاکستان طرح ریزی شده است، اما این ادعای امنیت ملی افغانستان تا چه حد صحت دارد را باید در گذر زمان دید.

امنیت ملی با نشر خبرنامه ای امروز صبح گفته بود “براساس اطلاعات مؤثق استخباراتی و یافته های ابتدایی از حادثه، پلان حمله مذکور توسط شبکه حقانی با رهنمایی و همکاری مستقیم سازمان استخبارات پاکستان (I S I) طرح ریزی گردیده است.”

اما طالبان یکی از گروه‌هایی است که نیروهای نظامی افغان و خارجی را هدف قرار می دهد. نکته مهم این که طالبان معمولا در بهار حملات خود را افزایش می دهند. با این وجود به نظر می رسد با ظهور گروه‌های تندروتری مانند داعش، طالبان نسبت به گذشته به وجهه خود اهمیت بیشتری می دهد. به همین دلیل، طالبان که سودای بازگشت به قدرت را در سر می پرورانند، در پذیرش مسئولیت حمله ای که قربانیان غیرنظامی زیادی بر جای گذاشته محتاط عمل می کنند.

در عین حال گروه داعش معمولا در پذیرش مسئولیت حملاتی که انجام می دهد تردید نمی کند، حتی اگر حمله علیه غیرنظامیان و شهروندان معمولی باشد. این گروه پیش‌تر نیز چندین حمله در کابل انجام داده بود که از حیث تعداد قربانیان دست کمی از بمب‌گذاری روز چهارشنبه نداشت. در ماه جولای سال گذشته میلادی دو حمله همزمان در کابل بیش از ۸۰ کشته برجای گذاشت، پیش از آن نیز در ماه مارچ حمله به یک به شفاخانه نظامی در پایتخت افغانستان موجب کشته شدن ۶۰ نفر شد. مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفت.

داعش افغانستان بیشتر از نیروهای سابق طالبان و القاعده تشکیل شده، نیروهایی که از دو گروه سنتی فعال در این کشور جدا شده اند. افغانستان بخشی از منطقه «خراسان» است که داعش آنرا حوزه خلافت خود می داند و قصد دارد حکومت اسلامی را در آنجا برقرار کند. به هر روی به نظر می رسد این گروه هواداران زیادی در میان پیکارجویان افغانستان داشته باشد.

با این وجود علیرغم اینکه هواداران داعش در شبکه‌های اجتماعی خوشحالی خود را از حمله روز چهارشنبه کابل پنهان نکرده اما این گروه هنوز هیچ مسئولیتی قبول نکرده است. هر چند رسانه های از قول شبکه الجزیره این حمله را به داعش نسبت داده بودند، اما این گروه به طور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت.

این در حالیست که روز پنجشنبه تنها چند ساعت پس از حمله انتخاری به ایست بازرسی فرودگاه جلال آباد افغانستان داعش بدون فوت وقت مسئولیت انفجار را بر عهده گرفت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟