حملات موشکی پاکستان، پای رئیس ستاد ارتش را به ننگرهار کشاند/ احتمال حملات متقابل افغانستان بر پاکستان

  • انتشار: ۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 18366

در پی راکت باران نظامیان پاکستانی به مناطق شرقی کشور، قدم شاه شهیم رئیس ستاد ارتش مشترک در راس یک هیئت به منظور بررسی وضعیت به ننگرهار رفت.

در جریان سه روز گذشته، حدود ۴۰۰ راکت بر ولایت های شرقی کشور اصابت کرده است و در پی این حملات، مقامات ارشد امنیتی برای بررسی وضعیت به ننگرهار رفته اند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع گفته است که تخطی‌های مرزی از سوی پاکستان صورت گرفته است.

معاون سخنگوی وزارت دفاع تأکید کرد که تخطی‌های مرزی پاکستان را مقامات از مجراهای دیپلوماتیک پی‌گیری می‌کند؛ اما اگر تداوم یابد، ارتش بر اساس “رسالتی” که دارد، دفاع از جغرافیای افغانستان بر ارتش فرض است و اجرا خواهد شد.

او افزود “وضعیتی که در آنجا به وجود آمده، باعث شده آقای شهیم به خاطر مشاهده قطعات و احضارات، همچنان طوری که خبر دارید ما در کوت ننگرهار یک عملیات داریم، به خاطر ترتیب و تنظیم فعالیت‌های ارتش در مبارزه علیه تروریسم و اجرای عملیات مؤثر به جلال‌آباد رفته و یقیناً که وضعیت را از نزدیک زیر مراقبت قرار خواهند گرفت”.

در همین حال، عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفته است که به نیروهای امنیتی افغان امر آماده‌باش داده شده و بر علاوۀ قدم‌شاه شهیم رئیس ستاد مشترک ارتش، جنرال عبدالرحمان رحمان و ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی برای بررسی حملات راکتی پاکستان وارد ننگرهار شده اند.

به گفتۀ وی، در رده‌های بالایی دولت تلاش جریان دارد تا حملات راکتی پاکستان از مجرای دیپلوماتیک حل شود؛ اگر از این طریق حل نشد، نظامیان افغان به انجام عمل مشابه آماده اند.

به گفتۀ سخنگوی والی ننگرهار حدود 300 راکت از روز جمعه تا امروز بر ولسوالی لعل‌پور اصابت کرده است. هنوز از تلفات جانی این حملات راکتی گزارش نشده؛ اما مقامات ننگرهار گفته اند که حدود ۲۰۰ فامیل از آن ولسوالی منازل شان را ترک کرده اند.

پاکستان هنوز در خصوص حملات راکتی نیروهای مرزی آن کشور بر خاک افغانستان چیزی نگفته است.

اما روز جمعه وزارت خارجه افغانستان، ابرار حسین، سفیر پاکستان را احضار کرد و حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه، در مورد حملات اخیر نیروهای پاکستانی بر مناطق شرقی افغانستان خواهان وضاحت شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟