حمایت روسیه از طالبان منجر به فروپاشی حکومت وحدت ملی می گردد

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20238

آندرس کورروسیه تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی برای سایت خبری فوربس نوشت: حمایت روسیه و متحدانش از طالبان منجر به تضعیف و فروپاشی دولت فعلی افغانستان می‌شود.

آندرس کورروسیه تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی برای پایگاه خبری فوربس نوشت: روسها، در میان بهت افغانستانی‌ها، مانع حضور آمریکا در کنفرانس صلح افغانستان شد؛ کنفرانسی که چهارشنبه در مسکو برگزار شد.

در ادامه این یادداشت آمده است:پاکستان و روسیه از طالبان حمایت کرده‌اند. چین سال گذشته مذاکرات مستقیمی با طالبان داشته و موترهای نظامی آن به تازگی در افغانستان کشف شده است.

روسیه معتقد است که حمایت از طالبان، زمینه مقابله با داعش را که دشمن به مراتب خطرناک‌تری است، فراهم می‌نماید. اما چنین حمایتی تنها موجب تضعیف دولت منتخب فعلی افغانستان و حامیان آمریکایی آن می‌شود، و یک نیروی جدید برای روسیه در منطقه فراهم می‌کند. آمریکا باید ببیند که آیا می‌توان به روسیه به عنوان یک متحد مسئولیت پذیر بر ضد تروریست اتکا کرد یا خیر.

روسیه عنوان می‌کند که دولت منتخب افغانستان تمایلی برای جنگ با داعش ندارد. در کنفرانس سال گذشته، روسیه تنها از پاکستان و چین دعوت به عمل آورد.

عدم دعوت روسیه از کشورهای عضو ناتو که سعی در آوردن صلح، توسعه، دموکراسی و حاکمیت قانون به افغانستان داشته‌اند، توهین‌آمیز است اما شاید تعجب برانگیز نیست، چون روسیه و متحد آن، چین، مخالف نفوذ آمریکا در منطقه هستند.

کورروسیه نوشت: در شرایطی که آمریکا و متحدانش در حال عقب‌نشینی از افغانستان هستند، روسیه، چین، و پاکستان در تلاش هستند تا از طریق اتحاد با طالبان به منظور مقابله با داعش و همچنین دولت دموکراتیک منتخب افغانستان، خلا قدرت به وجود آمده را پر کنند.

این اقدام باعث نفوذ بیشتر طالبان در کابل شده و حتی می‌تواند منجر به سقوط دولت منتخب شود یا این روند را تسریع نماید.

این یک رویداد ناگواری برای شهروندان افغانستانی خواهد بود که دولت خود را با یک دولت خشن‌تر که تحت حکومت طالبان است عوض کنند.

این مسئله همچنین ناکامی بسیار آشکاری برای آمریکا و ناتو به شمار می‌رود. اقدامات طالبان در زمان حکومتشان از سال 1996 تا 2001، در زمینه قاچاق مواد مخدر، وضع قوانین سخت‌گیرانه بر ضد زنان و تخریب مجسمه‌های باستانی بودا، بر همگان آشکار است.

باعث تأسف است که روسیه، چین و پاکستان ترجیح می‌دهند به جای حمایت از دولت منتخب افغانستان، از طالبان جانبداری کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟