حفظ داعش به هر بهانه

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 45757

همزمان با ادعای طالبان مبنی بر اخراج تمام نیروهای وابسته به گروه تروریستی داعش در ولایت  جوزجان، اردوی ملی اعلام کرده که رهبر داعش در شمال  کشور، با حدود یکصد و پنجاه نیروی تحت امر خود، به دولت افغانستان تسلیم شده اند.

این رویداد، می تواند چند نکته اساسی در مورد کیفیت فعالیت داعش در افغانستان و ابهامات موجود در این موضوع را روشن سازد.

نکته اول اینکه روسیه و برخی مقامات محلی همواره از تجهیز نیروهای داعش در شمال افغانستان توسط هلیکوپترهای ناشناس سخن گفته و انگشت اتهام را به سمت نیروهای آمریکایی و ناتو اشاره می کرده اند.

از سوی دیگر، ارتش افغانستان به تنهایی قادر به انجام عملیات های نظامی علیه گروههای تروریستی نیست و بارها ادعا شده که نیروهای خارجی، اجازه آغاز جنگ علیه نیروهای داعش را نمی دهند.

اینک، اینکه نیروهای داعش پس از تحمل شکست در مقابل طالبان، به آسانی خود را به ارتش افغانستان که تحت اشراف کامل نیروهای ناتو و امریکا فعالیت می کنند تسلیم می نمایند، نشانگر این است که آنها از تامین جانی خود در صورت تسلیم شدن به ارتش مطمئن بوده اند و این تامین، جز با گمانه ارتباط داعش با خارجی ها، به شکل دیگری توجیه پذیر نیست.

نکته دوم اینکه حکومت افغانستان با حمایت خارجی ها در دو سال گذشته تلاش زیادی را برای خلع عطا محمد نور از ولایت بلخ و در تبعید نگاه داشتن جنرال دوستم به عنوان دو چهره ضد داعش و طالب در شمال افغانستان به خرج دادند و اکثر تحلیل گران بر این باور بودند که خارجی ها با این اقدامات، در صدد ایجاد زمینه توسعه فعالیت های داعش در شمال افغانستان هستند.

اینک جنرال دوستم به کابل بازگشته و در کنار عطا محمد نور و محمد محقق، ائتلافی را پایه گذاری کرده اند که همسویی چندانی با آمریکا ندارد و همه اعضای آن نیز به دشمنی با داعش شهره اند. از طرف دیگر گفتگوهای محرمانه صلح آمریکا با طالبان نیز به نتیجه نرسیده، اما همچنان ادامه دارد.

در این میان، طالبان می خواهند با حذف داعش از شمال افغانستان، از موضع قدرت برتری در گفتگوها برخوردار باشند و همه اینها باعث شده تا داعش، در موضع شدید ضعف در افغانستان قرار بگیرد.

در چنین شرایطی، بهترین گزینه برای خارجی ها، حفظ نیروهای داعش به هر بهانه ای است و دور از انتظار نخواهد بود که به زودی، رهبران تسلیم شده داعش، به محض فراهم شدن شرایط، با ساز و برگ نظامی بیشتر و طرح های جنگی کامل تری که این بار از طریق مواجهه مستقیم با نیروهای آمریکایی به دست خواهند اورد، جنگ های جدیدی را علیه ملت افغانستان راه بیندازند.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟