حضور طالبان در شهرها و سوالهای بی پاسخ

  • انتشار: ۲۸ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 44008

در روزهای گذشته صدها تن از اعضای طالبان با بیرق های این گروه به شهرهای مختلف کشور آمدند و با مردم و برخی از مسئولان عکس های سلفی گرفتند. این موضوع باعث شد تا در بین مردم نگرانی هایی به وجود آید که در ذیل به آن اشاره شده است.

یک؛

زمانی‌که دفتر طالبان در قطر گشایش یافت با نام امارت اسلامی و زیر پرچم طالبان باز شد، حامد کرزی بلافاصله مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد و آمریکا را هم به عدم امضای پیمان امنیتی تهدید کرد.

جان کری وزیرخارجه آمریکا در تماس با دولت امارات ظرف ۲۴ ساعت، لوحه امارت اسلامی را از دیوار دفتر قطر کند و بیرق طالبان را به زیر کشید.

دلیل اصلی کرزی (که درست هم بود) این بود که حاکمیت تجزیه پذیر نیست و نمی‌شود در کنار پرچم رسمی افغانستان و کشوری بنام جمهوری اسلامی افغانستان، نظام سیاسی دیگری بنام امارت اسلامی و در عرض وجود پرچم سه رنگ افغانستان، پرچم سفید این امارت قرار داشته باشد؛ چرا که معنای در کنار هم بودن دو پرچم در یک جغرافیای سیاسی، جز همان تجزیه حاکمیت سیاسی، معنای دیگری نخواهد داشت !

حالا حکومت رئیس جمهورغنی باید پاسخ دهد که اجازه دادن به طالبان با پرچم این گروه در مراکز ولایات از جمله کابل به چی معناست ؟! آیا می‌شود دو پادشاه در یک قلمرو حکومت کند ؟

دو؛

ابهام در حضور نیروهای طالبان در داخل شهرهاست؛ آتش‌بس به معنای ماشه نکردن است نه به معنای مانور دادن در قلمرو سیاسی حکومت !

شکی نیست که درد بی درمان همه ما جنگ ویرانگر کنونی است و تردیدی نیست که همه هم خواهان پایان آن است.

اما ابهام رازمند، وهم آلود و آمیخته با ترس حضور طالبان در مراکز قدرت و حاکمیت دولت کنونی، پاسخ روشن حکومت را می‌طلبد؛ پاسخی که به همه‌ی ابهام‌ها، روشنی و شفافیت دهد و نگرانی‌ها را برطرف سازد.

اما سکوت دولت و دفاعیه‌های توام با اتهام برخی سخنگویان، جز این‌که این ابهامات را بیشتر نموده و تردیدها را بیافزاید کاری از پیش نخواهد برد.

علی بنیادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟