حشد العشبی برای دفاع از عراق چگونه شکل گرفت

  • انتشار: ۳۰ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 29253
حشد الشعبی

هسته و مرکزیت بسیج مردمی از داوطلبان مسلمان عرب شیعه و سنی تشکیل شده است. کسانی که فتوای جهاد کفایی را لبیک گفته و به این گروه پیوستند بعضا از عشایر مناطقی بودند که داعش بر آنها مسلط شده بود.

احمدعباس موسی المنصوری روزنامه‌نگار عراقی و دانشجوی دکترای فلسفه در  دانشگاهی آمریکایی در انگلیس است او در این مقاله به معرفی بسیج مردمی عراق پرداخته است.

اگر به جنگ نظامی امروز در عراق موشکافانه و دقیق نگاه کنیم متوجه می شویم بسیج مردمی (حشد الشعبی) و نیروهای امنیتی تنها کسانی اند که مشغول مبارزه‌ با تروریست‌های تروریستی هستند.

عملکرد داعش نشان داده که تمام مردم عراق را مورد هدف قرار داده است. بازارها، مدرسه‌ها، مساجد و حسنیه‌ها و همچنین پل ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و نیروگاه‌های برق نیز از حملات آنان در امان نیستند. آثار باستانی، موزه‌ها و آرامگاه‌ها و ساختمان‌های قدیمی و بالاخره نظامیان و غیر نظامیان و هر انسان بی گناهی که در عراق زندگی می‌کند هدف عملیات‌های تروریستی آن‌هاست.

در واقع حشد الشعبی نیروهای شبه نظامی و عضو گروه‌ها و تابع سازمان امنیتی عراق‌اند که به حمایت از ارتش این کشور برخاسته‌اند. در زمان بحرانی شدن اوضاع عراق و حضور داعش در این کشور فتوای جهاد کفایی از سوی مرجعیت دینی در شهر نجف اشرف صادر شد. این فتوا که پس از تسلط گروه تروریستی داعش بر مساحت گسترده ای از ولایت های شمالی عراق صادر گردید زمینه ساز تشکیل و سازماندهی حشد الشعبی شد.

هسته و مرکزیت بسیج مردمی از داوطلبان مسلمان عرب شیعه و سنی تشکیل شده است. کسانی که فتوای جهاد کفایی را لبیک گفته و به این گروه پیوستند بعضا از عشایر  مناطقی بودند که داعش بر آنها مسلط شده بود. مانند عشایر ولایت های صلاح الدین، نینوا و الانبار  که در تقویت حشد الشعبی موثر بوده‌اند. همچنین هزاران نفر از ادیان دیگر نظیر اقوام مسیحی و ترک و کردهایی که به وطنشان علاقه مند بودند نیز به حشد الشعبی پیوسته‌اند.

در واقع حشد الشعبی مطیع حکومت عراق و در ردیف موسسه های امنیتی معتبر و زیر مجموعه سازمان امنیتی عراق است؛ چنانچه رئیس هیئت وزیران عراق هم صریحا این امر را اعلام کرده است.

بسيج مردمى در هدايت و مبارزه به نفع مردم عراق و وحدت آنها پيش قدم بوده و این پیروزی ها بر خاک عراق انگیزه معنوی قوی است که افراد حشد به رزمندگان و نیروهای ارتش عراق می دهند. به ويژه براى مردمی كه شكست ارتش عراق در موصل نااميد شده بودند، و با مداخله حشد الشعبی نتیجه جنگ دگرگون شده و به نفع مردم تمام شد با وجود جنگ رسانه اى عليه بسيج مردمی عراق قبل و بعد از شكست ارتش.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟