حسن روحانی: حاضریم از منافع مردم عربستان دفاع کنیم!

  • انتشار: ۳ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 50230

داکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران صبح امروز در برنامه افتتاحیه سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی، از سیاستهای عربستان سعودی در منطقه بشدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، آقای روحانی در سخنرانی خود، با بیان اینکه امروز جهان اسلام تنها مانده و مسلمانان باید دست یکدیگر را بگیرند، دوستی عربستان با آمریکا را «اشتباه بزرگ تاریخی» خواند و نسبت به عواقب این دوستی به حاکمان سعودی هشدار داد.

رئیس جمهور ایران با شکننده خواندن امنیت عربستان در منطقه یادآور شد آیا حکام سعودی با انعقاد قرارداد 450 میلیارد دالری و 110 میلیارد دالری خرید سلاح با آمریکا فکر میکنند امنیت شان تضمین میشود؟ در حالیکه امریکایی‌ها در جواب این کار گفته است که ما شیر این گاو شیرده را می‌دوشیم و می‌بریم و حتی گفته است که اگر ما نباشیم دو هفته بیشتر امنیت ندارید.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت ما حاضریم بدون هیچ چشمداشتی از حقوق مردم عربستان در برابر تروریست ها، ابرقدرت ها و متجاوزین دفاع کنیم همانگونه که در افغانستان، یمن، سوریه و عراق این کار را کردیم.

وی افزود ما حاضریم این کار را بدون قرارداد 450 میلیارد دالری و بدون هیچ توهینی انجام بدهیم چرا که ایران شما، مردم مکه و مدینه و سایر کشورهای منطقه را برادران خود میداند.

رئیس جمهور ایران خطاب به سعودی ها گفت شما نباید از سخنان ناروایی که درباره ایران در گوش شما گفته اند بترسید چون ایران و اسلام هراسی ندارد و تنها باید از کشورهای متجاوز و جانی و آنهایی که به شما توهین میکنند بترسید.

حسن روحانی همچنین به موضوع ترور جمال خاشقچی، خبرنگار منتقد سعودی هم اشاره کرد و گفت ایکاش ماجرای استانبول رخ نمیداد چونکه مایه شرم و تاسف برای امت اسلام گردیده است.

اقای روحانی در پایان سخنان خود گفت امروزه مسلمین راهی جز وحدت و برادری ندارند و تنها در این صورت است که میتوانیم دربرار اسرائیل و آمریکا به پیروزی برسیم.

قابل یادآوری است سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور بیش از 300 اندیشمند و نخبه از بیش از 100 کشور جهان اسلام، صبح امروز در تهران آغاز بکار کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟