حزب جمعیت دعوت ارگ، برای مذاکره را نپذیرفته است

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 23826

حزب جمعیت اسلامی اعلام کرده است که رهبری این حزب پس از حمله‌ی دیروز در کابل، نشست اضطراری برگزار کرد و دعوت رسمی ارگ از رهبری جمعیت برای «گفت‌وگو و تفاهم در مورد حوادث اخیر» را رد کرد.

عطا محمد نور، والی بلخ و رییس اجراییه حزب جمعیت با نشر اعلامیه‌یی گفته است که نشست ارگ قرار بود شام یک‌شنبه برگزار شود که رهبری جمعیت حضور در این نشست را نپذیرفت.

آقای نور نوشته که شورای رهبری جمعیت همچنان یک هیأت ۱۰ نفری را موظف کرده تا با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه وارد گفت‌وگو شده و مشخص کنند که آقای عبدالله «با درنظرداشت رویدادهای خونبار اخیر که قربانی مستقیم آن مردم بی‌دفاع و مظلوم ما بوده است، در کنار مردم خود می‌ماند و یا با کسانی هم‌دست می‌شود که مردم بی‌گناه را به رگبار گلوله بستند.»

مراسم به خاکسپاری سالم ایزدیار پسر معاون مجلس سنای کشور که در در تظاهرات روز جمعه کشته شد، آماج سه حمله‌ی انتحاری قرار گرفت که در آن هشت نفر کشته و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

در این مراسم شماری از مقام‌های ارشد دولتی حضور داشتند. اکثر رهبران قوم تاجیک و اعضای حزب جمعیت در این مراسم حضور داشتند، اما به آن‌ها آسیب نرسید.

عطا محمد نور پس از این رویداد در اعلامیه‌یی نوشت که کشتار بی‌رحمانه‌ی نمازگزاران «توطیه‌ی ناجوانمردانه و حمله مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی است و گمانه‌ها را بر دست داشتن حلقاتی در درون نظام در سازماندهی این حملات بیشتر می‌سازد.»

آقای نور در اعلامیه‎ی امروزی نوشته که رهبری جمعیت مسئولیت خویش می‌داند که در این شرایط «در کنار مردم ایستاده، با فریاد بر حق آن‌ها هم‌صدایی کنند و در مرحله‌ی بعدی، در مورد راهکار عملی تطبیق خواسته‌های برحق مردم و مبارزه با ترور و توطیه»، تصمیم قاطع بگیرد.

این در حالی‌ست که اعتراضات در کابل امروز وارد سومین روز خود شد. همچنان امروز در ولایت‌های هرات و تخار نیز در حمایت از تظاهرات کابل، مظاهره شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟