حدود 50 درصد استادان دانشگاه کابل لیسانس هستند

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 33994

دانشگاه کابل در حالی به عنوان مادر دانشگاه های کشور عرض اندام کرده است که نزدیک به 50 درصد استادان این دانشگاه مدرک تحصیلی لیسانس دارند.

حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل به خبرگزاری اطلس گفت که دانشگاه کابل 850 استاد دارد که نزدیک به 50 درصد آنان مدرک تحصیلی لیسانس دارند.

به گفته‌ی رئیس دانشگاه کابل، 100 استاد این دانشگاه مدرک تحصیلی داکتری، 350 تن دیگر ماستری و مابقی آنان مدرک لیسانس دارند. رئیس دانشگاه کابل اذعان کرد که استاد برجسته به اندازه کافی نداریم.

آقای فاروقی همچنین خاطر نشان کرد که استادانی در دانشگاه کابل وجود دارند که بر اساس معیار وارد دانشگاه نشده‌اند بلکه بنابر ضرورت‌های سیاسی و مقطعی آمده‌اند.

رئیس دانشگاه کابل از این استادان به عنوان چالش نام برد و تصریح کرد که اصلاحات در این دانشگاه آغاز شده است. او اما گفت که آوردن تغییر در یک نهاد آکادمیک مستلزم زمان است.

وی همچنین در خصوص اصلاحات در دانشگاه علاوه کرده که امکانات کافی برای اصلاحات نداریم و اگر هم داشته باشیم بسیار محدود است.

رئیس دانشگاه کابل در حالی از نبود استاد و ظرفیت پایین آن خبر به میان می‌اورد که تاکنون ده‌ها استاد با مدارک بالای تحصیلی خواهان تدریس در دانشگاه کابل شده‌اند اما با ورود آنان مخالفت شده است.

یکی از استادانی که مدرک داکتری دارد و درخواست شمولیتش چند سال پیش رد شده بود، می‌گوید که استادانی در دانشگاه کابل می‌خواست از من امتحان بگیرند که خودشان مدرک لیسانس داشتند.

این استاد خاطرنشان کرد که روزی که برای امتحان برای آنان سمیناری را ارایه کردم، خیلی بالاتر از فهم‌شان بود و نمی توانستند چنین موضوعی را تحلیل کنند.

او گفت که فساد اداری، بورکراسی و ظرفیت پایین برخی از استادان دانشگاه، باعث می‌شود که استادان قوی‌تر وارد نظام تحصیلی نشوند تا اینکه ظرفیت پایین‌شان محفوظ بماند.

حمیدالله فاروقی می‌گوید که در حال حاضر تا زمانی که معیارهای اداری ایجاب نکند، نمی توان استاد منفک کرد؛ استاد جدید در صورتی پذیرفته می‌شود که یک استاد تقاعد کند.

رئیس دانشگاه کابل همچنین در مورد جذب استاد گفت که استادی که معیارهای لازم را نداشته باشد، نمیتوان آن را جذب کرد.

گفتنی است که بر اساس لایحه‌ای که وزارت تحصیلات عالی مقرر کرده، استادی که مدرک داکتری دارد باید سنش کمتر از40 سال باشد.

پیش از این عبدالعلی محمدی مشاور پیشین حقوقی رئیس جمهوری در نشستی در کابل گفته بود که استادان زیادی بوده‌اند که مدرک داکتری داشته‌اند و سنشان هم کمتر از 40 سال بوده اما با بورکراسی پیچیده چند سال آنان را معطل کرده‌ و در نهایت گفته‌اند که سن‌ات بالاتر از 40 سال است.

فساد اداری و بورکراسی پیچیده باعث شده که دانشجویان نیز از برخی استادان دانشگاه انتقاد کنند و ظرفیت آنان را در حد استادی ندانند.

احمد نام مستعار دانشجوی از دانشگاه کابل است. او با انتقاد از یکی از استادانش گفت که در برخی از موارد، موضوع درس را بهتر از استاد می‌داند.

این دانشجوی دانشگاه کابل گفت که اکثر استادان علاوه بر تدریس در دانشگاه کابل، مشغول کار در نهادهای خصوصی دیگر نیز هستند و این عمل باعث می‌شود که وقت کافی برای به‌روز کردن معلومات خود نداشته باشند.

او تصریح کرد، استادانی که ما را درس می‌دهند با معلوماتی وارد صنف می‌شوند که مربوط به سه یا چهار دهه پیش است و اکنون نیز به دلیل مشغله شغلی وقت به روزرسانی ندارند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری، حدود دو سال پیش با صدور فرمانی، گفته بود که استادان دانشگاه دولتی حق تدریس و کار در نهادهای خصوصی را ندارند. آقای غنی در فرمان خود نوشته بود که استادان دانشگاه باید در زمان فراغت خود به تحقیق و تفحصص بپردازد.

اکثر استادان دانشگاه کابل با این فرمان مخالف کردند و تاکنون این فرمان عملی نشده است.

 

 

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟