حاصلات کچالو در بامیان، امسال 50 هزار تن افزایش داشته است

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 32953
کچالو

مقامات در اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان می گویند؛ حاصلات کچالو در این ولایت امسال به 350 هزار تن رسیده است که نسبت به سال قبل 50 هزار تن افزایش داشته است.

ولايت باميان که بزرگترين توليدکنندۀ کچالو در افغانستان است، امسال در اين ولايت ٣٥٠ هزار تُن کچالو توليد گرديده، که نسبت به سال قبل توليد اين محصول افزايش داشته است.

عبدالوهاب محمدی رئيس اداره زراعت، آبيارى و مالدارى باميان، به پژواک گفته است که دست کم ٦٠ هزار دهقان در بخش کشت و برداشت کچالو در اين ولايت مشغول اند.

موصوف با بيان اينکه امسال حاصلات کچالو به ٣٥٠ هزار تُن رسيده؛ در حاليکه سال گذشته ٣٠٠ هزار تن بوده است، گفت که  در سال روان نرخ کچالو نيز از فى سير از  ١٠٠ افغانی تا ١٦٠ افغانی بوده است که نسبت به سال گذشته، نرخ مناسب بوده است.

موصوف افزود: “سال گذشته نرخ کچالو بين ٨٠ تا ١٢٠ افغانی فی سير (هفت کيلو) بوده که امسال دهاقين نسبت به سال قبل، از نرخ خوب کچالو بهره برده اند.”

محمدى گفت که ذخيره هاى ولايت باميان، گنجايش نگهدارى ٦٠ هزار تُن کچالو را دارد و نياز به سردخانه های بيشتری است تا کچالوى باميان را در هرفصل سال در مارکيت داخلى عرضه نمود.

رئيس زراعت، آبيارى و مالدارى ولايت باميان، مشکلات عمده فرا راه محصولات کچالو در باميان را کشت سنتی، نبود تخم های اصلاح شده، نبود مارکيت وبازار خوب و نداشتن دستگاه های پروسس وسردخانه عنوان کرد.

گفتنی است با این هم بسیاری از دهاقین این ولایت از عدم توجه به وضعیت دهقانان و نبود ذخیره گاه ها برای کچالو شکایت دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟