جوانان کابل علیه بیکاری تظاهرات کردند

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 9289

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ شماری از جوانان که از بیکاری به ستوه آمده اند، به خیابان ها بر آمده و از دولت بدلیل نبود زمینه کار در کشور انتقاد کرده و دست به راهپیمایی زدند.

افزایش بیکاری سبب ازدیاد مهاجرت های غیرقانونی به دیگر کشورها شده و سالانه تعداد مهاجرین افغانستان در حال افزایش می باشد.
دهها جوانان بیکار که پس از فراغت از دانشگاه ها از بیکاری رنج می برند؛ امروز طی گردهمایی خواستار فراهم ساختن زمینه کار و اشتغال برای نسل جوان و دانش آموخته کشور شدند.

احمدجواد طیب، یک تن از این جوانان می گوید که تا زمانی دولت زمینه کار را برای جوانان فراهم نکرده و بخواست های این قشر رسیدگی نکنند؛ دست از اعتراض و تحصن نمی کشد.

سطح بیکاری در افغانستان نه تنها در میان مردمی با سواد کم و یا بی سواد بلند است بلکه در نزد جوانانی که از دانشگاه ها فارغ می شوند نیز افزایش یافته است.
شماری از جوانان کشور با ایجاد یک جنبش مبارزه علیه بیکاری سران حکومت را سبب اصلی این وضعیت می دانند و دولت را به کم کاری و کم توجهی در این خصوص متهم می کنند.

این جوانان در قطع نامه ای خواست های شان را درج و آن را در مقابل پارلمان کشور در حالی که وکلا پس از ختم رخصتی های تابستانی امروز آغاز به کار کرده اند؛ به خوانش گرفت.

سوق دادن مامورین به تقاعد از لحاظ سنی و زمانی، فراهم ساختن زمینه کار برای نسل جوان و دانش آموخته، تامین امنیت شغلی، لغو قراردادهای موقت، توقف اخراج و بیکار کردن افراد بر اساس تعلقات قومی، سمتی و سیاسی، افزایش دستمزد و ممنوعیت کار کودکان از خواست های این جوانان می باشد.

تاکنون آمار دقیقی از بیکاری در کشور ارایه نشده؛ اما آمارهای به نشر رسیده است که نزدیک از ده میلیون نفر در کشور بیکارند.

نرخ بالای بیکاری همواره یکی از معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور بوده که دولت افغانستان در این قسمت تاکنون دستآورد نداشته است.

افزایش مهاجرت از کشور، افزایش اعتیاد جوانان به مواد مخدر و افزایش ناامنی، از پیامدهای بیکاری در جامعه خوانده شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟