جواب پدرام به حکمتیار: هیچ قوم و دیکتاتوری به گونه انحصاری بر اقوام افغانستان حکومت نمی تواند

  • انتشار: ۲۰ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 31775

بعد از اظهارات روز گذشته گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی مبنی بر اینکه فدرال خواهان در پی شعله ور ساختن تنش های قومی است، عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی در جواب حکمتیار گفته است؛ ما فدراليست هستيم و افغانستان را فدرال مى سازيم و هيچ قوم و دیكتاتورى به گونه انحصارى بر بقيه اقوام حكومت نمى تواند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در دیدار با بزرگان قوم پشتون گفته بود؛ فدرال خواهان توسط خارجى ها استخدام و در پى شعله ور ساختن تنش هاى قومى اند و كسانى اند كه از ‘افغان’ گفتن شان خوددارى مى كنند.

این ظهارات حکمتیار با واکنش لطیف پدرام عضو پارلمان مواجه شده است، آقای پدرام در جواب حکمتیار گفته است؛ احاد مختلف مردم افغانستان، یکایک شهروندان افغانستان، یکایک اقوام افغانستان، حتا آن هایی که در هر چند سال دهه ی پسین تذکره ی تابعیت افغانستان را گرفته اند، صاحبان برابر حقوق این سرزمین می باشند.

اما و اگر بحث قومی مطرح گردد، رجزخوانی شود، ارث و میراث به رخ هموطنان و جهانیان کشیده شود، سنگ نبشته ها گواهی بدهند، ادبیات و متون منظوم و منثور شهادت بدهند، معماری وارد میدان شود، موسیقی سخن بگوید، خطاطی چیزی بنویسد و نگارگری جلوه ای کند، آن گاه، “من” صاحب افغانستان هستم.

آری “من” و “ما” فدرالیست هستیم و افغانستان را فدرالی خواهیم کرد. نمایندگان پارلمان های محلی را به جای”لویه جرگه”(مجلس قرون وسطایی و بی محل) در مقام تصمیم گیری سراسری ملی بر خواهیم نشاند. جبر تاریخ ای اگر وجود داشته باشد، همین است.

پس بهتر است. حقایق و واقعیات قرن 21 را بپذیرید هیچ قومی، هیچ دیکتاتوری، هیچ خان دوسره ای نمیتواند. به طور انحصاری و یک جانبه بر بقیه ی اقوام و مردمان افغانستان حکمرانی کند.

حکمتیار همچنین در دیدار با بزرگان قوم پشتون گفته است که به تمام اقوام نگاه یکسان دارد، شورایی از تمامی اقوام افغانستان تشکیل می‌دهد و خود را نیز به عنوان رئیس آن تعیین خواهد کرد.

وی افزود،: برخی از بزرگان می‌خواهند جنگ افغانستان را طولانی کنند، من به تمامی بزرگان تذکر دادم تا انتخاباتی شفاف برگزار کنند اما این کار را نکردند.

رهبر حزب اسلامی به رهبران افغان هشدار داد: حالا کاری نکنید که کودتا شود و به زور از ارگ ریاست جمهوری اخراج شوید.

حکمتیار تصریح کرد: در انتخابات گذشته چهار میلیون مهاجر افغان از رای دادن محروم شدند اما در انتخابات آینده زمینه رای دادن برای تمام افغان‌ها از جمله مهاجرین و حتی طالبان نیز فراهم شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟