جهانی که با جنگ سرد، گرم می‌شود

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 16770

آن چه در این جا می آید فهرستی از بدترین نقل قول های سال 2016 در عرصه سیاست خارجی است که با ترتیب زمانی لیست شده اند. این تفسیرها و صحبت ها با این که به طنز پهلو می زنند، اما کاملا واقعی هستند. تنها به مقامات رسمی در این فهرست پرداخته شده به همین دلیل است که دونالد ترامپ که پتانسیل بالایی برای ورود به این فهرست دارد (برای مثال او بیان کرده بود که برای مشاوره در زمینه سیاست خارجی «من با خودم صحبت می کنم. شماره یک هستم چون مغز خیلی خوبی دارم و چیزهای زیادی هم گفته ام.») یا هیلاری کلینتون وارد این لیست نشده اند. بخش اول این لیست را اینجا مرور می کنیم:

 1- جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی

 سناتور تام کاتن: «این بدترین تهدید زیست محیطی جهانی است که در 46 سال اخیر شاهد بوده ایم؟»

کلاپر: «خوب، این یقینا ترکیبی از متنوع ترین چالش ها و تهدیدها است که من می توانم به یاد آورم.»

کاتن: «چرا این طور است؟»

کلاپر: «فکر می کنم ناشی از تغییر در نظام دو قطبی است که ثباتی خاص را در جهان فراهم می کرد. اتحاد جماهیر شوری و متحداش در برابر غرب به رهبری ایالات متحده. تقریبا تمام تهدیدهای دیگر بر اساس این دو قطبی طبقه بندی شدند که برای دهه ها ثبات را برقرار کرد. وقتی که این ثبات به پایان رسید یک گروه از نیروها آزاد شد و من حدس می زنم که دینامیک در سراسر جهان تغییر کرده باشد.» (چطور تغییرات سیاسی دوران جنگ سرد به تغییرات آب وهوایی و ذوب شدن یخ های قطب مرتبط است؟)

2- ژنرال پل سلوا، نائب رئیس ستاد مشترک ارتش

«من در سایه شاخ و برگ درختی ایستاده ام که تصور می کنم ارتش ما آن را به آتش کشیده است. من امروز اینجا ایستاده ام در حالی که 35 سال است همین لباس را پوشیده ام. در هیچ زمانی در زندگی حرفه ای ام این اعتماد به نفس را نداشتم که با جرات بگویم ما قدرتمندترین ارتشی را در اختیار داریم که این سیاره با آن مواجه شده است.» (او قرار است در بحث های انتخاباتی اندکی هم دروغ بگوید اما خوب به سادگی حقیقت محض را گفت.)

3- پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون

اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه گروه تروریستی در سال 2001 صادر شد. همان طور که در حمله قبلی ما در لیبی از آن استفاده شد…این مبارزان به طور خاص تهدیدی برای منافع منطقه ای لیبی و بیش از همه آمریکا بودند…ما معتقدیم که اینها گروهی بودند که قصد بدی در ذهن خود داشتند.» (تنها در سال 2016 لیبی 500 بار بمب گذاری شد که برای گروهی که تنها قصد بدی در ذهن دارد بسیار زیاد است.)

4- جان کاسیچ، فرماندار اوهایو

وولف بلیتزر ناظر بحت: «آیا شما ریسک جنگ برای تغییر رژیم را می پذیرید؟»

کاسیچ: «ببین وولف دوباره بستگی داره که شما دقیقا چی می دونید، چه اتفاقی افتاده. موقعیت چیست. اما اگر این فرصت وجود داشته باشد که با حذف رهبر کره شمالی ثبات ایجاد کنیم، باید اقدام کرد.»

(تنها تصور کنید که چگونه ممکن است آمریکا با تغییر رژیم در یک کشور که چندین بمب هسته ای در اختیار دارد، ثبات ایجاد کند.)

5- سناتور جمهوری خواه، لیندسی گراهام

حزب من تبدیل به یک دیوانه تمام عیار شده است. (خب این 10 ماه قبل بود و حالا حزب او پیروز شده است.)

6- ژنرال وینسنت آر. استوارت، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی

«مطمئن نیستم که بتوانم به راحتی تهدیدهای هیبریدی را توضیح دهم. من فکر می کنم به دلیل برتری ما در سیستم های سلاح های متعارف، بیشتر کشورها دیوانه خواهند بود اگر با چنین رویکردی با ما مقابله کنند. بنابراین آنها می خواهند ما را به فضای اطلاعات ببرند و سعی می کنند که کنترل و تسلط بر اوضاع را به دست گیرند. آنها سعی می کنند تا به شکل های نامتقارن بزرگ و کوچک به دنبال ما بیاییند تا ما را در راه هدف قراردادن آنها گیج کنند. تنها روش معقول ما برای مقابله راهی است که ساختار آن را درست کرده ایم و در 15 یا 20 سال گذشته به آن شکل مبارزه کرده ایم. من گاهی مضطرب می شوم وقتی فعالیت های روسیه در زمینه جنگ هیبریدی را می شنوم زیرا فکر می کنم که منطقی است که به این شکل به توانایی های متعارف ما هجوم بیاورند.» (غمگین کننده است که یک فرد نظامی در سال 2016، در سالی که روسیه در جنگ بزرگ سوریه پیروز شده است از برچسب جنگ هیبریدی استفاده می کند.)

7- ویلیام براتون، مامور عالی رتبه دپارتمان پلیس نیویورک

امریکا مکان بسیار امنی است. اما ما حوادث خود را داریم و از آن آگاهیم. ما سهم خود را از کشتار جمعی داریم، برخی از این حوادث توسط تروریست ها اتفاق می افتد اما اکثریت قریب به اتفاق این جنایات را شهروندان آمریکایی مرتکب شده اند. شهروندانی که هیمن جا زندگی می کنند و به سلاح گرم دسترسی دارند. حادثه نیوتون یک مثال در این زمینه است، تمام آن بچه های خردسال توسط یک شهروند آمریکایی کشته شدند. بنابراین بزرگترین تهدید درحال حاضر از جانب شهروندان خودمان است تا کسانی که در خارج زندگی می کنند. (یک اعتراف شجاعانه از جانب کسی که باید خودش کاری در این زمینه انجام دهد. در سال 2015، 15هزار و 692 مورد قتل در آمریکا ثبت شد که تنها 20 قربانی مربوط به حملات تروریستی بود که عاملان این حملات نیز دو شهروند آمریکایی و فردی با اقامت دائم قانونی، بودند.)

8- سرهنگ استیو وارن، سخنگوی عملیات مبارزه با تروریسم

«ما فیلم هایی را بر اساس چند فاکتور شامل امنیت عملیات منتشر کردیم ـ هر چیزی که می تواند کمک کند تا دشمن یاد بگیرد چگونه به آنها حمله خواهیم کرد ـ اگر آنها بتوانند با خونسردی به آنها نگاه کنند.»

(این طور است که نسل دیگری بزرگ می شوند که باور می کنند جنگ مانند یک بازی ویدیویی است.)

9- جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید

«خوب فکر می کنم این روشن است که اگر به سوابق رئیس جمهور نگاه کنید، همه چیز مشخص می شود. این سوابق شامل تعداد زیادی از تروریست های مرده است.»

(برای دولتی که اعتراف به کشتن تروریست ها در آن کافی نیست، لاف زدن مدام درباره آن لذت بخش است.)

10- جان برنان، رئیس سازمان سیا

«من هرگز زمانی را ندیده ام که کشور ما با چنین طیف گسترده ای از تهدیدات علیه امنیت ملی مواجه شده باشد.»

(مدت های طولانی است که این شعار مقامات اطلاعاتی آمریکا شده است: از تهدیدات خارجی هرگز کاسته نمی شود بلکه تنها اندازه، پیچیدگی و مرگبار بودن آن رشد می کند).

منبع: فارن پالیسی/ مترجم: روزبه آرش

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟