جنگ و صلح با حزب اسلامی!

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 14672

مقام های امنیتی می گویند در جنگ با شبه نظامیان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یک زندان و چند معدن را از اختیار این گروه خارج کردند این گفته ها در حالی مطرح می شود که این روزها کابل، میزبان هیئتی از حزب اسلامی است تا چهارمین دور گفتگوهای صلح بین نمایندگان این حزب و دولت افغانستان به انجام برسد.

مقام های امنیتی می گویند؛ یک زندان و دو معدن از دست نیروهای حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در ولایت بغلان به تصرف دولت درآمد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از سلام وطندار؛ مقام‌های امنیتی گفته اند، قاری میرویس، یکی از فرماندهان حزب اسلامی شخصاً افراد و اشخاصی که حاضر به پرداخت عشر و زکات نمی‌شدند را در این زندان، حبس می‌کرده است.

ضیاءالدین، فرمانده کندک دوم قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بغلان می‌گوید که قاری میرویس از چندین سال به این طرف بر ضد حکومت فعالیت می‌کرده است.

به گفتۀ این فرمانده امنیتی، در نتیجۀ عملیات نوید 11 در این ولایت که شب گذشته راه‌اندازی شد، منطقۀ کرکر که از 16 سال به این‌سو در تصرف طالبان بود نیز به تصرف نیروهای امنیتی درآمده است.

فرمانده ضیاءالدین می‌گوید که در اثر زدوخورد میان نیروهای امنیتی و افراد قاری میرویس دو تن از افراد طرف مقابل کشته شده، 5 تن زخم برداشته و 5 تن دیگر نیز اسیر شده اند.

عبدالستار بارز، والی بغلان دربارۀ فعالیت‌های گروه‌هایی چون طالبان و حزب اسلامی در این ولایت می‌گوید که اکنون نیروهای امنیتی توانایی سرکوب این گروه‌ها را پیدا کرده اند. والی بغلان می‌گوید که عملیات نوید 11 تا پاکسازی کامل این ولایت از وجود طالبان ادامه خواهد داشت. آقای بارز بغلان را گلوگاه نه ولایت شمالی افغانستان می‌داند و می‌افزاید که طالبان نیز با در نظرداشت همین موضوع به بغلان نسبت به ولایت‌های دیگر بیشتر توجه‌ دارند.

امیرگل حسن‌خیل، آمر امنیت فرماندهی پولیس بغلان نیز می‌گوید، معادن ذغال‌سنگ دودکش و آهن‌درۀ کرکر که از چهار ماه گذشته تا حال در اختیار حزب اسلامی بود، در نتیجۀ عملیات نوید 11 از تصرف این گروه خارج شده است.  به گفتۀ این مسؤول امنیتی، صدها تُن گندم، برنج و دیگر حبوبات و مقدار زیادی مواد نفتی این گروه نیز به تصرف نیروهای امنیتی درآمده است.

زدوخورد میان نیروهای امنیتی با افراد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در حالی رخ می‌دهد که هم‌اکنون کابل میزبان چهارمین هیأت این حزب برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان است. گلبدین حکمتیار ۴۰ سال کمرش را برای تصاحب اقتدار در کابل بست و سلاح برداشت. او در ۱۵ سال گذشته به امید سرنگون‌کردن نظام پس از طالبان، خروج کامل نیروهای خارجی و ایجاد حکومت اسلامی «مطابق خوانش خودش» می‌جنگید، اما اکنون خواست‌های انگشت‌شماری حاضر به گفت‌وگو با حکومت افغانستان شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟