جنگ عربستان-قطر جنگ بین دو کشور نیست بلکه جنگ فکری میان دو جریان دینی است

  • انتشار: ۲۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25671

عربستان برای مقابله با تفکر اخوان المسلمین و جلوگیری از سیطره آن بر کشورهای عربی تمامی امکاناتش را به کارگرفته است و جدال قطر و عربستان نوعی رقابت برای رهبری رویکرد دینی تکفیری است که از جدالی اسلامی-صهیونی بدل به جدالی اسلامی اسلامی گردیده است ولی همه شاخص ها نشان از آن دارد که قطر و ترکیه از گروه های تروریستی وابسته به اخوان المسلمین حمایت کرده که این یکی از دلایل اصلی اختلافات عربستان و قطر می باشد. هرچند که این اختلافات اختلافات ریشه داری است که اکنون به اوج خود رسیده است.

 

به نظر می رسد که عربستان سعودی و همپیمانانش مثل امارات، بحرین ومصر در آستانه جنگی نظامی علیه قطر می باشند و این جنگ اخوانی-وهابی یکی از مهمترین جنگ هایی خواهد بود که عربستان به آن ورود کرده است. و علی رغم اینکه رهبران داعش همگی فارغ التحصیلان مدرسه وهابی عربستان هستند ولی عدم تبعیت این گروه تکفیری و هم نوعانش از اراده و خواست عربستان امر غیرقابل پذیرشی از طرف عربستان بوده و این همان چیزی است که عربستان آن را برنمی تابد.

 

انتساب رهبران تروریستی و تکفیری ها در سوریه به اخوان المسلمین و وهابیت برهیچ کسی پوشیده نیست پس این ادعای مبارزه و جنگ با داعش ادعای بی اساسی است. جدال فکری گسترده ای برای جذب اهل سنت از سوی عربستان به راه افتاده وگروه های فلسطینی که به عنوان مانعی در برابر صلح فلسطینی-اسرائیلی به شمار می روند اکثریتشان مخالف وهابیت بوده و میل بیشتری به اخوان المسلمین دارند و تفکر اخوانی همان مانع اصلی برای ایجاد صلح میان عرب و صهیونیسم می باشد.

 

شاید عامل اصلی جنگ قطر عربستان همان پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا به ملک سلمان درباره کاهش تنش میان اهل سنت با اسرائیل باشد. پادشاه عربستان خواستار جذب حکام و مسئولان سیاسی عربی می باشد و فاصله زیادی بین افکار عمومی عربی با وهابیت وجود دارد.
رفتار عربستان سعودی با کشورهای عربی مانند رفتار زن حسودی با هووی خویش می باشد که مرگ رقیب خویش را می خواهد. عربستان در تشکیل ائتلاف متحد عربی و در تحقق نتایج عاصفة الحزم شکست فجیعی خورده است.

 

اخوان المسلمین برنده اصلی جنگ و جدال فکری اخوانی-وهابی می باشد چرا که غالبیت اکثر افکار عمومی در جهان عربی اگر بخواهند انتخاب کنند بیشتر به سمت اخوان تمایل خواهند داشت. ای کاش گروه اخوان المسلمین بدانند که آنها برای بقای خویش در فکر عمومی عربی به جای برادر کشی نیاز عمیقی به صداقت، برادری و صلح با مسلمانان و مبارزه با کفار خواهند داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟