جنگ سرد دوباره آغاز شده است؟

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: محمد حسین جعفریان
  • شناسه مطلب: 1588

روزنامه اشپیگل آلمان در هفته جاری از پافشاری آمریکا بر پیوستن اوکراین به «ناتو» نوشت و نسبت به آن هشدار داد. در غرب باور عمومی آن است که در این صورت شعله‌های جنگ سرد بار دیگر برافروخته شده و جهان بار دیگر تقسیم خواهد شد.

در ماه‌های اخیر نشانه‌های فراوانی مبنی بر شروع چنین دوره‌ای دیده شده است. در پی طرح اعمال تحریمهایی جدید توسط کنگره آمریکا علیه ایران با وجود جریان داشتن مذاکرات هسته‌ای، روسها به تهران پیام دادند آماده گسترش مناسبات اقتصادی خویش با ما هستند و در این میان اهمیتی به تحریمها نمی‌دهند. یکسال پیش مسکو برای حذف دلار از مناسبات تجاری‌اش به نتیجه رسیده بود و پکن نیز این رویه را آغاز کرده است. در آمریکای جنوبی چند کشور و مهمتر از همه برزیل نیز چنین تصمیمی گرفته است.

این در حالی است که در سوریه و اوکراین و حتی عراق نیز آمریکا عملاً در یک جنگ نیابتی با روسیه و دیگر رقیبان منطقه‌ای اش بسر می‌برد. اقدامهای فوق از سوی غرب و در رأس آنها واشنگتن بی‌پاسخ نمانده است. آمریکا هفته گذشته مدعی شد ایجاد پیمان نامه‌های جدید اقتصادی و گسترش این مناسبات میان مسکو و تهران ممکن است به اعمال تحریمهای بیشتر علیه آنها بینجامد. همزمان در تلاش آشکار برای تضعیف ایران و روسیه، آمریکایی‌ها با تحریک حکام سرسپرده منطقه‌ای خود، بویژه سعودی‌ها، در روند کار اوپک اخلال ایجاد کرده و با افزایش بی‌دلیل تولید و به شکست کشاندن تصمیمات مناسب، قیمت نفت را بشدت کاهش دادند.

کاملاً آشکار است که غرب جدای از سودی که در این کشاکش کسب می‌کند، متحمل زیانهایی نیز خواهد شد. اما آنها آماده‌اند تا برای به زانو درآوردن پوتین و ضربه زدن به تهران، تاوانهایی نیز بپردازند. بی‌شک روسها نیز در سوی دیگر جبهه آرام نمی‌مانند. آنها اعلام کردند کاهش قیمت نفت نتیجه همدستی سعودی‌ها با آمریکا برای آسیب رساندن به روسیه است. مراکز امنیتی روسیه نیز بی‌تردید در حال یافتن راه تازه‌ای برای آسیب رساندن به منافع آمریکا و متحدان جهانی و منطقه‌ای اش هستند.

طی یک نظرسنجی که طی روزهای اخیر در روسیه انجام شده، 31 درصد روسها تجدید جنگ سرد را ممکن و 25 درصد نیز باور دارند این جنگ آغاز شده و ما در وسط این کارزار هستیم. در صورت تداوم سیاست زیاده خواهی غرب این زد و خوردهای خاموش شدت بیشتری خواهد یافت و این رفتار بر زندگی تمام ساکنان کره زمین تأثیر مستقیمی خواهد داشت. چنانکه چند دهه پیش نیز شاهد آن بودند. اما در این صورت بازیگران این دنیا و سیاستگذاری جدید چه کسانی خواهند بود؟

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟