جنجال های دختران روس بعد از جام جهانی

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 45227

صدها هزار مرد خارجی برای بازی‌های جام‌جهانی به روسیه رفتند و حضور آنها باعث ایجاد بحثی جدی در مورد حقوق زنان این کشور شد.

به گزارش یک رسانه ایرانی، آشنایی و دوستی زنان روس با طرفداران خارجی فوتبال خشم برخی از روس‌ها را برانگیخت. آنها ادعا می‌کنند که با این کار اخلاق در جامعه تضعیف شده است.

با این حال واکنش‌ها علیه زنان روس چنان شدید بوده که نه تنها فمنیست‌ها که صدای بسیاری از محافظه‌کاران و افراد سنتی را هم درآورده است. نژانا گریباتسکایا، نویسنده فمنیست می‌گوید: «حتی زنان سنتی ما هم می‌گویند که دیگر کافی است! شما بیش از حد پا را از گلیمتان دراز کرده‌اید!»

ماریا ٢٧ ساله که یک آرایشگر است، یکی از کسانی است که عاشق یک گردشگر خارجی مکزیکی به اسم عمر شده که از او آدرس میدان سرخ مسکو را پرسیده بود. ماریا می‌گوید: «او خیلی مهربان و محترمانه با من رفتار می‌کرد؛ به همین دلیل عاشق او شدم.» از سوی بسیاری از روس‌ها اما رفتار ماریا شرم‌آور است.

پلاتون بسدین، ستون‌نویس روزنامه موسکووسکی می‌نویسد: «دوره، دوره روسپی‌هاست! زنان روس برای خودشان و کشورشان شرم به ارمغان آوردند.» یکی از شبکه‌های محبوب اجتماعی صدها ویدیو از زنان روس منتشر کرده که در حال رقصیدن با هواداران خارجی فوتبال هستند و همین ویدیوها موجب شده تا از نگاه برخی اتهام «تضعیف اخلاق در کشور» به زنان روس بچسبد.

در هفته نخست بازی‌های جام‌جهانی، تامارا پلتنیووا، نماینده زن مجلس روسیه به زنان روس هشدار داده بود که درگیر رابطه‌های عاطفی با گردشگران خارجی نشوند؛ در غیر این ‌صورت آنها مجبورند که در صورت بچه‌دارشدن، به تنهایی فرزندانشان را بزرگ کنند. روز بعد، آقای دگتیاریوف، همکار خانم پلتنیووا گفت: «هر چه داستان‌های عاشقانه بیشتر باشد و فرزندان بیشتری متولد شوند، بهتر است.» پس از انتشار یادداشت پلاتون بسدین، ستون‌نویس روزنامه موسکووسکی، کارکنان مجله کازموپولیتن طوماری را برای حذف یادداشت او از سایت روزنامه امضا کردند؛ در نهایت این طومار به ٥٣هزار امضا رسید.

نژانا گریباتسکایا، نویسنده فمنیست که این طومار را به راه انداخت، می‌گوید: «این موضوع بسیار ما را خشمگین کرد که آنها به خودشان اجازه می‌دهند به ما بگویند چه کنیم و چه نکنیم و با چه کسی سر قرار برویم یا نرویم.» گر چه در روسیه بسیاری از زنان به پست‌های قدرتمندی دست پیدا کرده‌اند، اما با این حال با توجه به اینکه زنان، ٥٤ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، روسیه یکی از بزرگترین کشورهایی است که اختلاف جنسیتی در آن وجود دارد. آلنا پوپوفا، وبلاگ‌نویس فمنیست می‌گوید: «در کشوری که زنان، اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، بسیار احمقانه است که آنها در هیچ‌جا حق برابری با مردان نداشته باشند و این رویکردی خطرناک نسبت به زنان است.»

خانم گریباتسکایا معتقد است که نگرش کنونی نسبت به زنان و نقش کلیسای ارتدکس در جامعه این کشور و ارزش‌های سنتی، تحت حکومت ولادیمیر پوتین به سیاست رسمی دولت تبدیل شده است. ماریا که مجذوب دوست نویافته مکزیکی‌اش است، جام جهانی را هشداری برای مردان روسیه می‌بیند که متوسط امید به زندگی آنها ٦٦ سال است وسلامت آنها اغلب به خاطر زیاد سیگارکشیدن تحت تأثیر قرار گرفته است. ماریا می‌گوید: «مردان روس بهتر است بدانند که دختران روس منتظر آنها نیستند؛ خارجی‌ها رفتارهای کاملا متفاوت و محترمانه‌ای با زنان دارند.» بسیاری در روسیه معتقدند گذشتن از مرز‌های اخلاقی در جام‌جهانی یک کابوس بوده و مدت‌ها طول می‌کشد تا زخم‌های آن التیام یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟