جنجال در مجلس برسر طرح «سهمیه بندی کانکور»

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 50739

سهمیه بندی کانکور توسط وزارت تحصیلات عالی و تایید آن از سوی کابینه، در مجلس نمایندگان بحث برانگیز شد.

برخی نمایندگان در نشست امروز شنبه (17 قوس) این مجلس سهمیه بندی کانکور را خلاف قانون اساسی خواندند؛ اما شمار دیگر نمایندگان این طرح را برای انکشاف متوان تحصیلی مناطق محروم کشور موثر خواندند.

غلام حسین ناصری یکی از مخالفان طرح سهمیه بندی کانکور گفت: “سهمیه بندی کانکور به هدف انکشاف متوازن از لحاظ شکلی چیزی قشنگی است ولی از لحاظ تحقق آن در عمل خلاف معیارهای مندرج قانون اساسی است زیرا تعریف قانون اساسی از انکشاف متوازن و ربط دادن این موضوع به انکشاف متوازن فاصله از زمین تا آسمان است.”

آقای ناصری افزود که تفاوت استعدادی تفاوت در خلقت است و ممکن نیست حکومت استعدادها را متوازن سازد. به گفته او، حکومت با این طرحی به نام انکشاف متوازن در برابر تامین عدالت ایستاد می‌شود.

اسدالله سعادتی دیگر عضو مجلس نیز گفت: “وقتی می‌گویم این طرح ظالمانه است؛ ظالمانه براساس استندردهای بین المللی و معیارهای علمی است؛ شما نمی‌توانید که رقابت برگزار کنید و بعد براساس سهمیه بندی جلو پیشرفت یک عده دیگر را بگیرید به دلیل این که مناطق دیگر عقب مانده تر است.”

آقای سعادتی خاطر نشان کرد که با این طرح ظلم مضاعف در روند برگزاری امتحان کانون در حق استعدادهای کشور صورت خواهد گرفت و اگر دلیل محرومیت برخی مناطق جنگ است عامل اصلی محرومیت برداشته شود.

اما، شماری از نمایندگان مجلس با طرح سهمیه بندی کانکور موافق بودند و این طرح را برای انکشاف متوازن در کشور موثر خواندند.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در مجلس گفت: “سهمیه بندی کانکور یک فورمول خوب برای انکشاف متوان تحصیلی در کشور است و این طرح کمک می‌کند تا زمینه سربازگیری مخالفان به ویژه طالبان را از جوانان مناطق محروم کمتر سازد.”

آقای بارکزی افزود که با این طرح همه مناطق کشور در تعلیم و تحصیل حق داده می شود و اینگونه انکشاف متوازن تحصیلی در سطح کشور رعایت خواهد شد.

سخی مشوانی دیگر عضو مجلس نیز گفت: “باشندگان اکثر ولایت‌های کشور به دلیل جنگ و نا امنی از حق تعلیم و تحصیل باز مانده اند و طرح سهمیه بندی کانکور بهترین فیصله حکومت است.”

 آقای مشوانی خاطر نشان کرد که کانکور باید براساس نفوس هر ولایت سهمیه بندی شود تا مردم ولایت‌های محروم از بدبختی نجات پیدا کنند.

به گزارش جمهور، براساس طرح مشترک وزارت تحصیلات عالی و معارف به منظور متوازن شدن خدمات تحصیلی و عطف توجه دولت به باشندگان مناطق کمتر انکشاف یافته 25 درصد 5 رشته اساسی کانکور براساس نیاز مناطق محروم سهمیه بندی می‌شود.

این طرح ازسوی کابینه نیز مورد تایید قرار گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟