جنجال برسر گران فروشی سوخت مورد نیاز ناتو در افغانستان

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 9279

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، پلیس نظامی انگلیس در حال تحقیق و بررسی این ادعاها است که یکی از مقاطعه کاران دفاعی در جریان جنگ افغانستان سوخت را به انگلیس و متحدانش در ناتو صدها میلیون پوند گران‌تر فروخته است.

ناتو در بررسی تعداد وسیعی از قراردادهای تامین سوخت برای نیروهای خط مقدم در جریان جنگ افغانستان متوجه شد که “گروه عالی” 460 میلیون پوند (700 میلیون دلار) سوخت را به ائتلاف ناتو گران‌تر فروخته است.

به گفته منابع، گمان می‌رود انگلیس 10 درصد از این مبلغ را پرداخت کرده، یعنی انگلیس به طور بالقوه سوخت لازم برای نیروهایش در هلمند را 46 میلیون پوند گران‌تر خریداری کرده است.

این افشاگری چند ماه پس از آن صورت گرفت که بخش تامین مواد غذایی “گروه عالی” مستقر در آمستردام به جرم خود اعتراف کرده و جریمه صدها میلیون دلاری خود را برای کلاهبرداری گسترده در گران فروشی آب و غذا به ارتش آمریکا در جریان جنگ افغانستان پرداخت کرد.

وزارت دفاع انگلیس یکشنبه شب تایید کرد کرد ادعاهای گران فروشی سوخت توسط اداره تحقیقات کیفری این وزارتخانه تحت بررسی قرار دارد.

ناتو بخش اعظم تامین هزینه سوخت وسایل نقلیه و ساختمان‌ها را در جریان جنگ 14 ساله علیه طالبان به عهده داشته است. نبود بنادر در افغانستان، جاده‌های قدیمی و لزوم گرفتن سوخت از مناطق تحت کنترل طالبان، تامین سوخت را برای ناتو بسیار گران و پرهزینه کرده بود.

در اوج جنگ افغانستان ناتو در یک سال 5 / 1 میلیارد پوند هزینه برای تامین سوخت صرف کرد.

منابع ناتو گفتند، این بررسی اواخر ماه گذشته میلادی ارائه شد. ناتو قصد دارد با دقت بسیار بالا این گران‌ فروشی را بررسی کند.

“گروه عالی” در جریان جنگ‌های عراق و افغانستان مناقصه‌های لجستیکی پرسودی را با نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس به دست آورد و در حال حاضر برای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس سوخت تامین می‌کند و قرارداد تامین غذای جهانی وزارت دفاع انگلیس را در اختیار دارد.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس گفت: ما متعهد شده‌ایم تا برای پول مالیات دهندگان ارزش بسیاری قائل شویم و از پرداخت‌های اضافی جلوگیری کنیم ما از ادعاهای گران فروشی “گروه عالی” مطلعیم و تحقیق و بررسی در خصوص آن را به اداره پلیس تحقیقات کیفری وزارت دفاع انگلیس محول کرده‌ایم.

در همین حال یکی از سخنگویان ناتو گفت: بررسی قراردادهای سوخت ایرادهایی را در نحوه مدیریت مقاطعه کاران و هزینه قراردادهای سوخت نشان داد.

انتهای پیام /
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟