جنبش روشنایی: گزارش وزارت خارجه آمریکا تبعیض دولت علیه هزاره ها و هندوها را تایید کرد

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19373

جنبش روشنایی می‌گوید گزارش بخش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا که بزرگترین حامی دولت افغانستان می‌باشد ادعای این جنبش را در مورد تبعیض علیه بخشی از شهروندان افغانستان (هزاره‌ها) را تایید می‌کند.

بخش حقوق بشر وزارت خارجه امریکا چند روز پیش در گزارشی اشاره کرده بود هزاره‌ها ، هندو ها و سایر اقلیت‌ها در افغانستان مورد برخورد گوناگون تبعیض آمیز قرار می‌گیرند.

در کنفرانس خبری که امروز از سوی اعضای شورای مردمی این جنبش در کابل برگزار شده بود، به این موضوع اشاره شد.

اضعر سروش یکی از اعضای این شورا که اعلامیه این جنبش را می‌خواند گفت: انتشار گزارش اخیر بخش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا که بزرگترین حامی حکومت وحدت ملی است، بوضوح نشان می‌دهد که آنچه جنبش روشنایی می‌گوید، یک ادعای صرف نیست بلکه اسناد و مدارکی زیادی در این زمینه وجود دارد که بخش بسیار کوچک آن در گزارش وزارت خارجه آمریکا نیز آمده است.

او گفت جامعه جهانی و امریکا به سادگی می‌تواند جلو تبعیض در افغانستان را بگیرند و در غیر آن صورت سکوت آنها گویای این است که اعمال تبعیض علیه بخشی از مردم افغانستان را تایید می‌کنند.

او همچنان گفت در صورتی‌که امریکا و جامعه جهانی برای از بین بردن تبعیض در افغانستان کاری نکنند، جنبش روشنایی به نهادهای مدافع حقوق بشر جهانی و شهروندان این کشورها گزارش این سکوت را می‌رساند.

در اعلامیه جنبش روشنایی گفته شده که به مبارزات خود برای مبارزه علیه تبعیض ادامه می‌دهد و یک‌گام هم در این هدف عقب نشینی نکرده است.

جنبش روشنایی در اعتراض به عدم اعلام همکاری نیروهای امنیتی درگرفتن امنیت همایش ۱۳ حوت که به مناسبت بزرگداشت از عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی برگزار کرده بود، نیز انتقاد کرده و در اعلامیه خود گفته که خود داری نیروهای امنیتی برای گرفتن امنیت این برنامه نشان دهنده برخورد تبعیض آمیز علیه شهروندان کشور است.

جنبش روشنایی در اعلامیه، از کمیسیون مستقل حقوق و سایرهای نهادی مدافع حقوق بشری خواسته است که در این خصوص موضع خود را روشن کرده و این برخورد دوگانه را پیگیری کنند.

در این گزارش از حمله بر تظاهرات ۲ اسد جنبش روشنایی و گروگان گیری از ۳۱ مسافر قوم هزاره یاد شده  و نیز گفت شده است که بیشتر گروگان‌گیری‌ها در افغانستان از این مردم بوده و در حکومت نیز نسبت به افسران مربوط این قوم خورد تبعیض آمیز می‌کند و آنها را در رده های پایین وظیفه می‌دهد و سربازان این قوم بیشتر در مناطق ناامن فرستاده می‌شوند.

تاکنون حکومت افغانستان نسب به گزارش بخش حقوق بشر وزارت خارجه امریکا واکنش نشان نداده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟