جنبش روشنایی: شش میزان تظاهرات بزرگی را در سراسر جهان در مقابل نمایندگی های سازمان ملل متحد برگزار می کنیم

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15802

شورای عالی جنبش روشنایی اعلام کرد که درششم میزان تظاهرات بزرگی را درافغانستان و سراسر جهان مقابل دفاتر سازمان ملل متحد و دیگر مراجع مسئول بین المللی در اعتراض به سیاست سکوت و اغماض جامعه جهانی در برابر خواسته این جنبش برگزار می کند.

اعضای شورای عالی جنبش روشنایی روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت: این تظاهرات روز 6 میزان در کابل، کشورهای اروپایی، استرالیا، آمریکا و کانادا برگزار می شود.

آنان می گویند؛ دراین تظاهرات به سازمان ملل متحد وجامعه جهانی یاد آوری می شویم که حمایت های نظامی و اقتصادی آنها از دولتی صورت می گیرد که آشکارا علیه بخشی از شهروندانش تبعیض اعمال کرده وتظاهرات مسالمت آمیزآنان رابه خون می کشد.

داود ناجی یکی از اعضای جنبش روشنایی می گوید: این دولت به شکاف های قومی دامن زده و به عدالت اجتماعی بی اعتنائی نشان می دهد و جنبش روشنائی با راه اندازی تظاهرات سراسری، وجدان های بیدار و عادل را از آنچه که در افغانستان می گذرد، آگاه خواهد کرد.

وی تاکید کرد که ما در روز ششم میزان به جهانیان اعلام می کنیم که دولت افغانستان از دریافت مالیات و کمک های شما که برای حمایت ازدموکراسی، عدالت اجتماعی و توسعه پایدار باید هزینه شود، چگونه استفاده کرده و به گفته وی چگونه آنها را حیف و میل می کند.

وی گفت: شورای عالی مردمی جنبش روشنایی از تمام مردم عدالتخواه در سراسر جهان می خواهد که در این تظاهرات پرشکوه شرکت کنند و فریاد واعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.

ناجی افزود: تامین امنیت تظاهرات کنندگان درششم میزان برعهده دولت افغانستان است و وزیر داخله، مشاور شورای امنیت ملی، رئیس عمومی امنیت ملی، فرماندهی نیروی مشترک و فرماندهی پولیس کابل می باشد و عواقب آن نیز متوجه این نهادها خواهد بود.

این عضو شورای رهبری جنبش روشنایی گفت: ازتحقیقات دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» در باره حادثه دوم مرداد و بررسی بی طرفانه استقبال می کنیم و ابراز امیدواری کرد که تحقیق این دفتر از انفجار این روز در میان انبوه جمعیت حامی جنبش روشنائی در جهت کشف وقایع موثر باشد.

انفجار دوم اسد ماه در میان تجمع کنندگان جنبش روشنایی در کابل در اعتراض به عبور خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ، 90 تن کشته و بیش از 250 تن زخمی شدند.

وی از پیشنهاد نهادهای جامعه مدنی و دیگر نهادهای در باره میانجیگری یوناما بین جنبش و دولت افغانستان استقبال کرد و گفت: از گفت وگوهای اصولی و منطقی حمایت می کند.

مناقشه میان رهبران جنبش روشنائی و دولت بعد از آن ایجاد شد که انتقال خط برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر بامیان- میدان وردک به مسیر سالنگ تبدیل شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟