جنبش روشنایی: تظاهرات های نامحدود را ششم میزان مقابل دفتر سازمان ملل برگزار می کنیم

  • انتشار: ۱۲ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15373

در گردهمایی امروز(جمعه) شورای عالی مردمی جنبش روشنایی که با حضور هزاران تن در مصلی شهید مزاری در غرب کابل برگزار شده بود، در بیانیه ای اعلام شد که مبارزه مدنی و عدالت‌خواهانه‌ وارد فاز تازه‌ ای شده و در راستای پیگیری مطالبه مردم و پاسداری از خون قربانیان حادثه دهمزنگ، تظاهرات بزرگ و نامحدودی را در ششم میزان سال جاری، مقابل نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان برگزار خواهد کرد.

این شورا پیش از چاشت امروز در گردهمایی هواداران جنبش روشنایی در مراسم چهلم شهدای روشنایی با صدور اعلامیه‌یی اعلام کرد که این تظاهرات در کابل از ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه، «۶ میزان»، به سمت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانسان آغاز خواهد شد.

پس از آن‌که به تاریخ دوم اسد، در محل گردهمایی هواداران جنبش روشنایی در دهمزنگ، در نتیجه وقوع سه انفجار  حدود 90 تن شهید و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند، این جنبش از سازمان ملل خواست تا چگونگی وقوع این رویداد خونین را حقیقت‌یابی کند. اکنون شورای عالی مردمی جنبش روشنایی می‌گوید چهل روز پس از وقوع این رویداد نه دولت افغانستان و نه سازمان ملل توجهی به این درخواست‌ها نکرده‌اند.

در اعلامیه این شورا آمده است: «همزمان با کابل و دیگر ولایات افغانستان، ستادهای مردمی جنبش روشنایی در سطح جهان تظاهرات‌های اعتراضی را به سمت مقرها و نمایندگی‌های سازمان ملل متحد برگزار خواهند کرد.»

این شورا در اعلامیه‌اش گفته است که با راه‌انداختن راهپیمایی و تجمع به سمت نمایندگی‌های سازمان ملل و دیگر مراجع مسئول بین‌المللی، این بار مستقیماً این نهادهای جهانی را مخاطب قرار داده و با یادآوری تعهدات شان نسبت به رعایت موازین حقوق بشری و حاکمیت دموکراسی از آنان می‌خواهیم تا به تعهدات شان در قبال مردم عمل کنند.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در اعلامیه‌ی امروز خود باردیگر حکومت افغانستان را متهم به لجاجت و حق‌کشی در برابر مطالبات این جنبش کرده و می‌گوید که «حکومت افغانستان با تداوم سیاست ظالمانه و لجوجانه خود در برابر شهروندان، مشروعیت‌اش را به‌عنوان یک اداره مسئول و پاسخ‌گو بیش از پیش با چالش مواجه کرده و در عمل نشان داده است که توان پاسخدهی مناسب به مطالبات مردم افغانستان را ندارد.»

حکومت اما برای پاسخ‌دهی به مطالبات این جنبش طرح بدیلی را رویدست گرفته و قرارداد ساخت این طرح بدیل را امضا کرده است. براساس این طرح، یک لین برق ۲۲۰ کیلوولت از مسیر دوشی به بامیان کشیده می‌شود. این لین در قدم اول برای ۲۰ هزار فامیل برق توزیع خواهد کرد. جنبش روشنایی اما این طرح را نپذیرفته و خواهان تطبیق شدن ماسترپلان برق افغانستان است.

پس از وقوع انفجار در گردهمایی این جنبش در کابل، ارگ ریاست جمهوری یک هیأتی را به ریاست دادستانی کل کشور تعیین کرد تا چگونگی وقوع این رویداد خونین را بررسی کند. اما جنبش روشنایی این هیأت را رد کرده و گفت حکومت خود هم طرف است و هم مقصر در عدم تأمین امنیت تظاهرات و هرگونه نتایج برآمده از تحقیق این هیأت قابل پذیرش این جنبش نمی‌باشد.

با آن‌که چهل روز از وقوع این رویداد می‌گذرد، اما هیأت حقیقت‌یاب حکومت همچنان ساکت است و از نتایج بررسی‌هایش خبری نیست.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی امروز همچنان اعلام کرد که سلسله تظاهرات و تجمعات مدنی و مسالمت‌آمیز جنبش روشنایی در افغانستان و جهان تا تن دادن حکومت به مطالبه این جنبش دوام خواهد یافت.

جنبش روشنایی خواهان بازگردان مسیر لین برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان- میدان وردک می‌باشد که به تاریخ ۱۱ ثور امسال کابینه افغانستان آن‌را تغییر داده و برخلاف ماسترپلان برق افغانستان تصویب کرد تا این لین از مسیر سالنگ بگذرد. این جنبش در اعتراض به این تصمیم حکومت دو تظاهرات بزرگ را در کابل و تظاهرات‌هایی را در ولایات و سایر کشورهای جهان راه‌اندازی کرده است. دومین تظاهرات گسترده این جنبش در کابل به تاریخ دوم اسد با وقوع سه انفجار پایان یافت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟