جمعیت اسلامی: جلوگیری از سفر نور به قندهار به معنای باور نداشتن به دموکراسی است

  • انتشار: ۱۲ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 33963

حزب جمعیت اسلامی به ممنوعیت از سفر عطا محمد نور رییس اجرایی این حزب و والی بلخ به ولایت قندهار واکنش نشان داد. حزب جمعیت در بیانیه خود گفته است که ممانعت از سفر عطا محمد نور به ولایت قندهار به معنای باور نداشتن به دموکراسی و مولفه های آن است.

قرار بود هفتۀ گذشته عطا محمد نور، والی بلخ در جمع دیگر سران سیاسی کشور به ولایت قندهار برود تا در نشستی با حضور مخالفان سیاسی حکومت، در آن ولایت اشتراک کند.

حزب جمعیت اسلامی در واکنش به همین موضوع با نشر اعلامیه‌یی می‌گوید قرار بود والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت همراه با شماری از سیاست‌مداران کشور، به ولایت قندهار سفر کنند اما این سفر با ممانعت حکومت رو به رو و فسخ شد.

جمعیت اسلامی می‌گوید این اقدام در مخالفت صریح با قوانین نافذۀ کشور است که در آن آزادی عقیده و بیان، آزادی تشکیل اجتماعات و آزادی فردی تضمین شده‌است.

در اعلامیه آمده است: “قرار بود، شب نهم قوس، عطا محمد نور والی بلخ و ریيس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان، همراه با شماری از سیاستمداران کشور، به ولایت قندهار سفر کنند، اما متاسفانه این سفر با ممانعت حکومت روبرو شد و در نتیجه فسخ شد.”

جمعیت اسلامی افغانستان این اقدام حکومت را به معنای اعتقاد نداشتن حکومت به دموکراسی و مولفه‌های آن دانسته و آن را محکوم کرده است.

اعلامیه افزوده است: “جمعیت اسلامی افغانستان این اقدام حکومت را در مخالفت صریح با قوانین نافذه‌ی کشور می‌داند که در آن آزادی عقیده و بیان، آزادی تشکیل اجتماعات و آزادی سفر تضمین شده است. از این رو، تصمیم حکومت این زنگ را به صدا در آورده است که جانب حکومت دیگر به دموکراسی و مولفه‌های آن اعتقادی ندارد و در هر موقعی که اراده کند، با جسارت تمام در برابر قوانین و حقوق شهروندی می‌ایستد و هیچ چیزی را پاس نمی‌دارد.”

جمعیت اسلامی افغانستان از تمام حزب‌ها و نهادهای مدنی خواسته است تا نگذارند که آزادی‌های نسبی موجود در کشور زیرپا شود و افغانستان بار دیگر “دوره استبداد و تمامیت خواهی” را تجربه کند.

این در حالی‌ست که جلوگیری از سفر عطا محمد نور به ولایت قندهار، واکنش‌های تندی را از جانب برگزار کنندگان نشست قندهار در پی داشته‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟